2022. február 4., péntek

Szövetkezetek a Skandináv országokban

 (Gazdálkodás XLIX. évfolyam 1. szám)

Vas Judit - Farkasné Fekete dr. - Szűcs István dr.

ÖSSZEFOGLALÁS 
A szövetk ezetek jövőjét illetően is az Európai Unió agrárpolitikája az irányadó, amely a mezőgazdasági- és regionális politika, a kis- és középvállalati fejlesztés, valamint a foglalk oztatás- és szociálpolitika megvalósítására irányul. A szövetkezetekre a fejlett piacgazdaság keretei között is szükség van, mert az agrárpolitika megvalósítását eredményesen szolgálják, továbbá a szövetkezetek a nagy multinacionális cégek kel szem ben is hatékony egyensúlyként képesek működni. 
1. A SZÖVETKEZETEK JELENTŐSEGE Szövetkezés és a szövetkezeti alap elvek
A szövetkezeti alapelveket először 1844-ben a rochdale-i takácsok fogal­ mazták meg. A demokratikus vezetés, a nyitott tagság, a szolidaritás, az önsegé­ lyezés és a nevelés-képzés mellett a szövetkezetek a tagok esélyegyenlősé­ gének megteremtését is szolgálták. Ihrig Károly, magyar egyetemi tanár a szövetkezet fogalmát a következőképpen határozta meg: „A szövetkezet alatt olyan társulást értünk, amelyben több gazdaság valamely gazdálkodási műve­ letet közös ütemben végez, vagy végez­ tet el, úgy azonban, hogy a gazdaságokat egyébként független különállásukban meghagyja.” Ezek az elvek vonatkoznak a mai Nyugat-Európában működő szö­ vetkezetekre is. Az Európai Unió orszá­ gaiban a szövetkezeti forma a mezőgaz­ dasági termelők legelterjedtebb együtt­ működési formája, mert képes az egyéni és a közérdeket összehangolni. A gaz­ daság globalizálódása és a piac libera­ lizálódása az alapelvek fejlesztését igényli. A piaci versenyben való fenn­ maradás a szövetkezeteket arra kénysze­ rítette, hogy más gazdálkodási formákra jellemző elveket alkalmazzanak (pl. pro­ fit orientáltság, külső tőke és menedzs­ ment bevonása). Jó példa a szövetkezeti bankok és a biztosítási társaságok más társasági formává való átalakulása. A mezőgazdaságban is megindultak a kon­ centrációs folyamatok, amelyek a szö­ vetkezetek életében is változást eredmé­ nyeztek. A szö v etk ezetek szerepe a sk andináv országokban
A skandináv országokhoz szűkebb értelemben Dánia, Norvégia és Svéd­ ország tartozik, tágabb értelemben pedig Izlandot, a Feröer szigeteket és Finn­ országot is ide sorolják. Jelen tanulmá­ nyunkban a három szűkebb értelemben vett skandináv ország szövetkezeteit és működésük gazdasági környezetét vizs­ gáljuk meg. Ezen országokban a szövet­ kezetek jelentős szerepet töltenek be a gazdaság működésében és fejlődésében. A nemzetgazdaság minden szektorában megtalálhatók, bár nagyobb arányban a mezőgazdasághoz kapcsolódó területe­ ken (halászat, mezőgazdaság, erdészet). A pénzügyi szektorban is jelentősek szö­ vetkezeti bankok, takarék-bankok és biz­ tosítási intézmények formájában. Újab­ ban a szociális szektorban (különösen Svédországban), az energia-iparban (fő­ leg Dániában) és kulturális területeken is alakultak szövetkezetek. Mindent egybe­ vetve, a szövetkezetek széles spektrumá­ val találkozunk ezekben az országokban, az egy-két embert foglalkoztatóktól a hatalmas, adott szektort átfogó vállalato­ kig. Ezek a szövetkezetek sokszor na­ gyobbak, mint a skandináv országokban működő magánvállalatok. A skandináv országok nemzetgazda­ ságában a mezőgazdasági termelők és a fogyasztási szövetkezetek játszanak fon­ tos szerepet. A mezőgazdasági termelők szövetkezeteinek két f ő területen van do­ mináns szerepe: a tej és a hús ágazatban. Dániában az első tej szövetkezet 1882ben, az első sertésvágóhíd-szövetkezet 1887-ben alakult meg. 1890-re az összes termelő egyharmada szövetkezeti üzembe adta le a tejet, és az összes exportált sertéshús egyharmadát szövetkezeti vágó­ hidak adták. Svédországban az első gaz­ daszövetkezet 1850-ben alakult meg, de számuk csak akkor növekedett meg, miután a kormány 1895-ben elfogadta a szövetkezetekre vonatkozó jogszabályt. A későbbi évek folyamán a szövetkezetek száma mindkét országban rohamosan nőtt. Dániában számuk 1960 körül érte el a csúcsot, és azóta egyre több szövetkezet egyesült regionális vagy országos testü­ letté. Svédországban a termelők szövetke­ zetei az 1980-as évek végére az összes mezőgazdasági termelés 85%-át adták. A 90-es évek elején Dánia, Norvégia, Svédország és Finnország tejipari szö­ vetkezeteinek piaci részesedése elérte a 90-100%-ot, a vágóhidak piaci részese­ dése pedig a 70-80%-ot. A 90-es évek­ ben a fogyasztási szövetkezetek is jelen­tősek, amelyek a napi cikkek kiskeres­ kedelmi forgalmának 20-30%-át, és az egyes országok háztartásainak 40%-át tömörítették, míg a lakásszövetkezetek Svédországban, Dániában és Norvégiá­ ban a lakáspiac 15%-át képezték. /15/ 
2. A SKANDINÁV SZÖVETKEZETI MODELL
A skandináv jóléti társadalmak szer­ vezetei helyi kezdeményezésekből fejlőd­ tek ki, amelyeknek elsődleges célja a helyi igények kielégítése volt. Önkormányzati szervezetek, mint például a szövetkezések az egyenlőség alapján szerveződtek azzal a céllal, hogy a rendelkezésre álló helyi forrásokat mozgósítsák. Ezek közül szá­ mos a közszférába is beékelődött, míg más szervezetek továbbműködtek szövet­ kezetként. A „skandináv szövetkezeti mo­ dell" a vegyes gazdaságú jóléti társada­ lom képviselője, melyre jellemző a szövet­ kezeti formák és a közszféra jóléti szol­ gáltatási szervezeteinek összehangolt tevékenysége. Mivel ez a modell minden szervezeti formára rányomja a bélyegét, a munkás réteg befolyása mellett a liberális és konzervatív politikai erők is befolyá­ solják a különféle folyamatokat. A skandináv szövetkezetek a szociá­ lis mozgalmakban gyökereznek, amit jól mutat az a tény is, hogy a szövetkezeti tagokat speciális demokratikus jogok illetik meg az alkotmányos szabadságjogok alapján. Dániában és Norvégiában a szövetkezetek törvényi szabályozása szinte teljesen hiányzik, és Svédország­ ban a szövetkezeti törvénykezés okozza a legkisebb gondot a szövetkezetek kap­ csán felmerülő problémák közül. Az 1980-as évek kezdetétől változá­ sok tapasztalhatók a skandináv jóléti társadalmak mindegyikében. Az ala­ csony gazdasági növekedés és a növekvő munkanélküliség pénzügyi válságot eredményezett, és csökkentette a jóléti társadalmak képességét a szociális igények kielégítésében. Ugyanakkor, kétségek merülnek fel a skandináv jóléti modell hatékonyságát illetően, mivel a modell alapjául szolgáló kollektív szo­ ciális kötelességvállalások helyébe bizo­ nyos kormányzati felelősségvállalás lé­ pett. Valószínűnek látszik, hogy a skan­ dináv országok politikájában elsőbbséget kap az árstabilizáció a teljes foglalkoz­ tatás politikájával szemben. Ennek egyik következménye az a növekvő érdeklő­ dés, ami a szociális jóléti szolgáltatások területén kialakuló új szövetkezeteket övezi. A skandináviai emberek megpró­ bálják újra felhasználni a szövetkezete­ ket gazdasági, szociális és politikai problémáik megoldására.

3. SZÖVETKEZETI FORMÁK
Az elmúlt évtizedekben a szövetke­ zetek működése formai és tartalmi szem­ pontból is jelentősen átalakult. A szö­ vetkezetek és a szövetkezeti alapokon szerveződő szervezetek összefoglaló ér­ tékelése Johannes Michelsen munkájá­ ban olvasható, /8/ A szövetkezetek szer­ vezeti felépítésének vizsgálatakor két szervezeti típus keveredését állapítja meg: egyrészt a vállalati szerveződést, mely aktív piaci tevékenységet folytat és profit maximálásra törekszik, másrészt különálló egyének szövetségét, amely egyéni igények minőségi kielégítésére törekszik és a gazdasági hasznosság csak másodlagos szerepet játszik. Ha a szö­ vetkezeteket profitszerzés szempontjából vizsgáljuk, az eredmény igen szegényes lesz, mivel a haszon elosztása a tipikus profit-orientált vállalatoktól eltérő mó­ don történik. Ha a szövetkezeteket csak a direkt szociális és politikai hatásuk alap­ ján próbáljuk megítélni, az eredmény szintén kedvezőtlen lesz, mivel a szerve­ zet főleg gazdasági tevékenységet folytat és a szociális és politikai tevékenység csak közvetve van jelen. A szövetke­zetek dualista szervezeti formáit vizsgál­ va egyetért Klausen meghatározásával: a gazdasági élet területén a szövetkezetek magánszervezetek, amelyek aktív piaci tevékenységet folytatnak, de nem a nor­ mális értelemben vett profit-orientált vál­ lalkozások; szervezeti felépítésüket te­ kintve a szövetkezetek önkéntes alapon szerveződnek. Ez az oka annak, hogy a szövetkezeteket gyakran a non-profit szervezetekkel egy csoportba sorolják. A non-profit szervezetek, vagy másképpen a „harmadik szektor”, a szociális gazda­ ság szervezetei is kettős felépítésűek: egyrészt köz-, másrészt magán intéz­ mények. /7/ Ha a harmadik szektor szervezetei­ nek kialakulását történelmi szempontból vizsgáljuk, egyik alapvető megállapítás, hogy mindig kapcsolatban voltak a szo­ ciális mozgalmakkal. Különösen igaz ez a skandináv államokra vonatkozólag, ahol szoros a szervezetek közötti kapcso­ lat az egyes érdekképviseleti csoportok, szövetkezetek, szociális és kulturális szövetségek között, melyek együtt ké­ pezték a gazdálkodók és a munkások szervezeteit. Jobring (1988) és Ilmonen (1992) a svéd és a finn fogyasztói szö­ vetkezeteket szociális mozgalmak szem­ pontjából vizsgálták. Mindketten arra a megállapításra jutottak, hogy egészen az utóbbi évekig a fogyasztási szövetke­ zetek szociális feladatokat láttak el. /6, 5/ Michelsen (1994) a szövetkezeteket szociológiai szempontból is meghatároz­ za: a szövetkezeteket olyan személyek csoportjai hozzák létre, akik közös gaz­ dasági érdekeiket egy közös vállalkozás segítségével biztosítják és védik. A szer­ vezetet a tagok alkotják, akiknek érde­ kük a jövedelemhez jutás, áruik és szol­ gáltatásaik értékesítése, továbbá más nem elsősorban gazdasági célok (a kör­ nyezet és a helyi közösség védelme, demokratikus jogok érvényesítése, az egyén társadalmi helyzetének javítása stb.) biztosítása. /8/ A szövetkezetek gazdasági jellemvo­ násaként leszögezhető, hogy nem pusz­ tán non-profit szervezetek, mivel gazda­ sági teljesítményüket a tagok, már előbb is említett igényei - jövedelemhez jutás, áruk és szolgáltatások értékesítése, más nem elsősorban gazdasági igények kielé­ gítése - határozzák meg, meglehetősen ellentmondásos módon. Ez utóbbi igé­ nyek teljesítése nem kimondottan gaz­ dasági jellegű tevékenység, ugyanakkor a jövedelem biztosításának igénye nem igazán vall non-profit szervezetre. Azon­ ban a tagok igényei megkülönböztetik a szövetkezetei a tipikus profit orientált szervezetektől, mivel a profit nem csupán pénzformában történő maximalizálására törekszik, hanem a tagok jövedelmének biztosítására az áruk és szolgáltatások értékesítése által. Nem a befektetett tőke megtérülése a meghatározó - ezért nem lehet a tagokat befektetőknek nevezni - , hanem a tagi igények kielégítésének maximalizálása. Gui (1991) szerint a szövetkezetek nem kapitalista vállalkozások, mert a tagok irányításával és a tagok számára hozták létre a vállalkozást, és nem a befektetők nyerészkedésére. Ugyancsak ő a szövetkezeteket „közös profit” meg­ teremtés szervezeteinek nevezi, mivel a gazdasági kapcsolat a főszereplők és a kedvezményezett szereplők között ha­ sonló, sőt a két csoportnak egyenlőnek kell lenni. /4/ A szövetkezetek szervezete a tagsá­ gon alapszik, illetve ezek értékközpontú­ ságán, melyet szociális érzékenységük befolyásol. Azonban, a szövetkezetek a szociális mozgalmaktól eltérő módon alapoznak a tagok erejére. A tagság je­ lentőségét a tőkés-vállalatokkal való összehasonlításkor figyelhetjük meg. A szövetkezet a tagok számára - akik a szövetkezet tulajdonosai és használói - megoldás arra, hogy egy vertikális integráció részeivé váljanak, biztosítva egy-egy pozíciót az integráción belül. A szövetkezetek szervezeti struktú­ ráját két domináns csoport kombinációja alkotja: az egyik az értékekre, bizalomra és kölcsönös előnyökre támaszkodik, a másik csoport a pénzre és a formális kapcsolatokra alapul. Az, hogy ez a ket­ tősség hogyan befolyásolja a szövetke­ zetek további fejlődését a jóléti társa­ dalmakban, függ a szövetkezetek szociá­ lis mozgalmakhoz és a civil társadalom­ hoz való viszonyától. A szövetkezetek képesek lesznek-e stabil pozíciót bizto­ sítani a három szektor (állami, piaci, har­ madik) között? Más vélemények szerint a piac és az állam képes az állampol­ gárok materiális igényeit (pénz, áruk, szolgáltatások) kielégíteni, és a nem ma­ teriális igények a civil társadalomra ma­ radnak. A civil társadalom, az állam és a piaci nyomások behatárolják a szövetkezetek lehetőségeit, és fejlődésüket vagy a profitorientált vállalat megalakítása, vagy pusztán a tagsági szervezet megőrzése felé tolja. Ezen megállapítás realitását az is mutatja, hogy az utóbbi években szá­ mos szövetkezet profit orientált szervezeti formákká alakult át (például: Skanemejerier tej szövetkezet Svédországban), vagy megszűnt. Ugyanakkor, a fejlődésnek az is egy jól járható útja, hogy a szövetkezet - ami szövetkezeti alapon működik - vál­ lalkozói alapon működő vállalatot alapít, ezáltal részt vesz a piaci versenyben, pro­ fitot termel, ami felett a szövetkezet, il­ letve tagjai rendelkeznek (pl. külső tőke felvétele kft. formában működő leányvál­ lalatokon keresztül: MD Foods, Dánia). Az erősödő környezeti nyomást (glo­ balizáció, liberalizáció) csak a szociális mozgalmak vagy a szociális hálózatok tudják ellensúlyozni, amelyekből erede­ tileg a szövetkezeti mozgalom kifej­ lődött. így szükségszerűvé válik, hogy a szövetkezetek képesek legyenek céljaik meghatározására és potenciális tagjaik megtartására. Ha hosszabb távon életben akarnak maradni - a társadalom széles kategóriáinak megnyerése helyett, - cél­ szerűnek látszik bizonyos diszkrimináció alkalmazása, például, tejtermelők, vagy helyi közösségek megnyerése. Michelsen szerint általánosságban, ez a folyamat specializált szövetségek és kisebb méretű szövetkezetek kialakításához vezethet. Ezért a modem szövetkezetek szervezeti formája várhatóan eltér a korábbi szö­ vetkezeti sémáktól, amelyek azonban nem változtatják meg a szövetkezet szerepének kettős jellegét.

4. A GAZDÁLKODÓI ÉS A FOGYASZTÁSI SZÖVETKEZETEK ÁTALAKULÁSA SKANDINÁVIÁBAN
Torban Bager munkájában kifejti, hogy a dán, svéd és norvég szövetke­ zetek fejlődésében több a hasonlóság, mint a különbözőség. Mindhárom or­ szágban hatalmas fejlődés ment végbe a 20. század elején, melyek kapcsolatban voltak a földműves és munkásmozgal­ mak előretörésével, és a korai iparoso­ dással. Különösen fontosak voltak a gazdálkodói és a fogyasztási szövetke­ zetek, bár több más szövetkezet szerepe is jelentős volt (pl. halászat, lakás, hitel és energia ellátás terén). Ugyanakkor megfigyelhető, hogy a szövetkezetek más-más szektorokban fejlődtek az egyes országokban. /1/ A fogyasztási szövetkezetek
A fogyasztási szövetkezetek a kiske­ reskedelemben működnek, elsősorban az élelmiszer elosztásban. A tulajdonosok és a vezetők a fogyasztók (egyben tagok is), akik a szövetkezetei szervezeteiken keresztül irányítják azzal a céllal, hogy tagjaiknak hasznot biztosítsanak.
Az utóbbi évtizedekben az iparoso­ dott országokban a fogyasztási szövetke­ zetek fontos változásokon mentek ke­ resztül. Az egyre növekvő erővel rendel­ kező magán kiskereskedők kihívások elé állították a szövetkezeteket. Franciaor­ szágban, Németországban és Hollandiá­ ban drámai hanyatlásnak indultak. Csak Olaszország és Japán jelent kivételt. Lényegesen megváltozott a tagok és a szövetkezet viszonya is: a köztük levő gazdasági kapcsolat fellazult: a tagsági díj nagyon alacsony, vagy teljesen meg­ szűnt, a tagsági felelősségvállalás is kor­ látozott mértékű, továbbá ma nincs kü­ lönbség a tagok és nem tagok vásárlási feltételei között, és az osztalékok jelen­ téktelenek. A tagok kezdik elveszíteni érdekeltségüket a szövetkezetekben, egy­ részről, mert kevés különbséget láttak a saját teljesítményük és a versenytársaik teljesítménye között, másrészt, mert a fogyasztók gyakorlatiasabbakká válnak. Skandináviában a fogyasztási szövet­ kezeteknek a 90-es évek elején még mindig nagy a piaci részesedése, de a gyenge tagi érdekeltség, a munkaadó nö­ vekvő dominanciája és a nem-szövet­ kezeti versenytársak erősödő nyomása itt is részleges átalakulást eredményezett. A szövetkezetek kapcsolatai a politi­ kai pártokkal és érdekképviseleti csopor­ tokkal is meglazult. Svédországban a fo­ gyasztási szövetkezetek szorosan együtt­ működtek a Szociáldemokrata Párttal és a szakszervezetekkel. Dániában is hason­ ló viszonyok uralkodtak a városi szövet­ kezetek esetében, míg a vidékiek sza­ badabb helyzetben voltak, bár szoros kapcsolatot ápoltak a liberális pártokkal és a földművelők szövetkezeteivel. A szövetkezetek intézményi keretei szintén veszítettek jelentőségükből. Idő­ vel a szövetségi szervezeti felépítés melyet a korai korszakban helyi fo­ gyasztói szövetkezetek hoztak létre alulról-felfelé építkező szerkezete a félig felülről-lefelé építkezési forma felé mozdult el. Az a vákuum, amit a tagok befolyásának csökkenése hozott létre, tovább növelte a alkalmazói be­ folyást. Nevezetesen, egyre inkább eltér­ tek attól a gyakorlattól, hogy a felső és más vezetőket a szövetkezeten belülről válasszák meg. A kívülről érkező, maga­ san képzett alkalmazottak száma egyre növekvő, és bár kevés gyakorlati tapasz­ talattal rendelkeznek a szövetkezeti szer­ veződés tulajdonságairól, viszont tisztá­ ban vannak a profit érdekeltség ismér­ veivel. A kiskereskedelmi piac szerkezete is drámaian megváltozott: a kis fűszeres üz­ leteket nagy bevásárló központok, láncok váltották fel. Ennek hatására a szövet­ kezetek teljesítménye és nettó tőkeállo­ mánya lecsökkent, és a szövetkezeteket különálló részekre szabdalta, amelyek a profit orientáltság alapján szerveződtek. A diszkont üzletek bevezetése Dániában a hetvenes évek végén és a nyolcvanas évek elején jól illusztrálja azt, hogy a fogyasztói szövetkezetek mennyire érzé­ kenyek a versenytársak és a technológiai haladás által támasztott versenyre, továbbá, hogy mennyire nehéz szembe­ szállni a tagoknak a változásokkal. A német ALDI diszkont áruházi csoportnak 1991-re már 3400 üzlete volt Európában és az USA-ban. Dániában a fogyasztási szövetkezetek kezdetben nem akartak bekapcsolódni, de néhány évvel később meg kellett változtatni elhatározásukat. A skandináv fogyasztási szövetke­ zetek mára már elveszítették tisztán tagi érdekeltségüket. Igen gyorsan haladnak a profit orientáltság felé, bár még min­ dig veszélyes lebegő helyzetben vannak, döntéseik ellentmondásosak és erőfor­ rásaikat nem használják hatékonyan. A fogyasztói szövetkezetek hanyat­ lása kimutatható abban is, hogy a cél­ közönség már nem a tagok, hanem a fogyasztók (vásárlók). Az eredmények értékelésénél a menedzser szempontú értékelés érvényesül. Például, a profit értékelésénél a befektetett tőke által hozott haszon a mérvadó, akárcsak a korlátozott felelősségű társaságoknál. A gazdák szövetk ezetei
A gazdálkodók szövetkezetei fontos szerepet játszanak a skandináv országok­ ban a mezőgazdasági termékek piacra juttatásában, feldolgozásában és input­ ban, és némelyek (pl. a tejtermelés a 90es évek elején) igen erősen uralják az egyes ágazatokat. A gazdálkodók szövetkezeteinek át­ alakulása különbözik a fogyasztási szö­ vetkezetekétől két tekintetben: a mezőgazdasági szövetkezetek a három ország­ ban (Dánia, Norvégia, Svédország) nem ugyanabba az irányba, hanem inkább el­ lentétes irányba fejlődnek; a tagok gaz­ dasági érdekei sokkal erősebben érvé­ nyesülnek, mint a fogyasztási szövetke­ zetekben, különösen az élelmiszer fel­ dolgozók esetében. Sőt, az erős specia­ lizálódás miatt a gazdálkodók függősége a szövetkezet gazdasági teljesítményétől egyre jobban nő. • Svédország és Norvégia védi a ha­ zai piacot, és alig exportál, míg Dánia a megtermelt élelmiszer 2/3-át exportálja, és importál más Európai Uniós tag­ államból. Továbbá, Svédországban és Norvégiában szilárd rendszer szabályoz­ za a mezőgazdasági termelést és a ter­ mékek marketingjét, míg a dán szabá­ lyozási rendszer nem ilyen szigorú. Az átalakulási folyamat országról országra és szektorról szektorra változik, ezért példaként csak két országot (Dánia, Norvégia) és csak egy szektort (tejipar) mutatunk be. • Norvégiában a szabályozási rend­ szer privilégiumokat, sőt monopol jogo­ kat biztosít a tej szövetkezeteknek, mint például bizonyos területeken a tejtennékekkel való ellátás kizárólagos joga. Ugyanakkor adminisztratív funkciókat is el kell látniuk, így kezdik elveszíteni szövetkezeti jellegüket, tehát nemcsak a tagok érdekében tevékenykednek. Továb­ bá, a gazdák szövetségei előnyt élveznek a kormánnyal folytatott tárgyalások során is. • Dániában a nemzeti és az Európai Unió szabályozási rendszere érvényesül a tej szövetkezetek működésében, de ez a befolyás enyhébb. Bizonyos adófizetési kedvezményeket élveznek a korlátolt fe­ lelősségű társaságokkal ellentétben, de a dán állam nem biztosít számukra mo­ nopolhelyzetet, viszont szoros az együtt­ működés a szövetkezetekkel és a gazdál­ kodók szövetségeivel • Az Európai Unió vállalatai és szö­ vetkezetei éles versenyt jelentenek a dán tej-szövetkezeteknek. A szövetkezetek és a vállalatok nagy hatást gyakorolnak egymásra, és úgy tűnik, hogy a nem szö­ vetkezeti alapokon szerveződött válla­ latok befolyása egyre nő a piaci mecha­ nizmusok érvényesülése és a technoló­ giai fejlődés következtében. Ezt a jelen­ séget mutatja a dán tej szövetkezetek reagálása az Európában kibontakozott élelmiszeripari koncentrációra a nyolc­ vanas és a kilencvenes években. Ahhoz, hogy a kihívásnak eleget tegyenek, arra törekedtek, hogy más országokban is termeljenek, ami jelentős tőkebefektetést igényelt. Az MDF Foods, a legnagyobb dán tej szövetkezet egy leányvállalatot alapított egy nem mezőgazdasági befek­ tető segítségével, a MDF Foods Interna­ tional céget. A hagyományos szövetkezeti modell így összeomlott; más befektetők érdekei érvényesülnek, külföldi terméket dolgoznak fe l és a külföldi termelők a szervezetnek nem lehetnek tagjai. Hoszszabb távon valószínűleg erőeltolódás lép majd fel a két cég, a tagok és a befektetők között. • A fogyasztási szövetkezetekhez hasonlóan a nagyüzemi regionális, vagy országos tej szövetkezetek kialakulása magasan képzett szakemberek számának gyarapodását eredményezte, akik hajla­ mosak a profit orientáltság elvét alkal­ mazni a szövetkezeti elvek helyett. En­ nek ellenére, a tagok még mindig érde­ keltek, van beleszólásuk a szövetkezet ügyeibe. Mind a két országban a szövet­ kezeti intézményi keretek hatékonyab­ ban működnek a tejszövetkezetnél, mint a fogyasztási szövetkezetekben. • Norvégiában a gazdálkodó szövet­ ségek dominanciája, illetve ezek szoros együttműködése az állammal, és a köz­ intézményeknek végzett adminisztratív munka csökkentették a szövetkezeti jel­ leget. A magánvállalatok által támasztott erősödő verseny jelenti a legnagyobb kihívást a norvégiai tej szövetkezetekre. Összefoglalóan elmondható, hogy az utóbbi évtizedekben teljes vagy részleges átalakulás következett be a skandináv szövetkezetek szervezeti formájában, vagy más szervezeti formát, vagy kevert (hibrid) formát öltve. Sok okot sorakoz­ tathatunk fel: néhány szövetkezet szerve­ zeti változtatást hajtott végre direkt kör­ nyezeti hatásokra reagálva, másik a hosszú idő óta fennálló belső vagy külső nyomásra alakította át szervezetét. Ezek a változtatások alááshatják a tagok ellen­ őrzési funkcióját és az egyik fő szövet­ kezeti elv betartását, a tagok érdekeinek kielégítését. A piaci és az állami nyomás egyre növekszik - ugyanakkor a tagok ellenőrző funkciója egyre gyengébb lesz. Átalakulásra különösen ott kerül sor, ahol az erős környezeti hatások a szövet­ kezet gyenge érdekképviseletével, belső identitásával párosulnak.

5. A SZÖVETKEZETEK PIACKOORDINÁLÓ SZEREPE
Petri Ollila a skandináv szövetkeze­ teket piac-koordinációs intézményi sze­ repükben vizsgálta, és megállapította, hogy a szövetkezetek jelentős szerepet
Gazdálkodás XLIX. évfolyam 1. szám játszottak és ma is fontosak. Számos me­ zőgazdasági ágazatban még mindig erő­ sen dominálnak. Ugyanakkor, a szövet­ kezetek méretben növekednek, egymással szövetkeznek, és konglomerátumokat hoznak létre. Néhányan multinacionális form át öltenek és az eredeti szövetkezeti szervezeti form a elhalványul. A modem piacgazdaságban a szövetkezeti formát gyakran régimódinak tartják. Finnor­ szágban és Svédországban a szövetke­ zetek részvénytársaságokká történő át­ alakulását szorgalmazzák. A fejlődésnek ez az iránya magyarázatul szolgálhat arra, hogy a szövetkezetek miért csak a piac egy bizonyos fejlődési fázisára alkalmasak. Bár a szövetkezetek piackoordináló szerepének tényleges haszna még nem ismert teljesen. /9/ Az intézményi közgazdaságtan fejlő­ dése lehetővé teszi a szövetkezetek vizs­ gálatát ebből a szempontból. A neo­ klasszikus elmélet feltételezései szerint a szövetkezetek szerepe piaci koordinátor­ ként elenyésző, mivel nem termelnek hasznot, összehasonlítva például a befek­ tetők által alapított intézményekkel. Ugyancsak ezen elmélet szerint, a koordináció felvetése irreleváns, és nincs szükség a befektetés (szervezet) átalakí­ tására (nincs költségvonzata), mivel a szervezet maga irányítja az erőforrások optimális kihasználását. Ellenben, a koordináció azonnal gondot okoz, mi­ helyt a környezet és a résztvevők meg­ bízhatatlanná válnak, esetleg megszegik ígéretüket, vagy ha feltételezzük, hogy egy bizonyos célú befektetés másfajta tevékenységgé nem alakítható át. A szövetkezetek létezésének gazda­ sági okait kutatva megállapítható, hogy az összköltségen belül a termelési költsé­ gek mellett a tranzakciós költségek kerülnek előtérbe, továbbá a szereplők és az áruk közötti kapcsolatok helyett a szereplők közötti kapcsolatokat célszerű megvizsgálni.
A szövetkezeti elvek közül a követ­ kező három elv a legfontosabb: 
• a nyílt és önkéntes tagság, 
• a haszonnak (megtermelt felesleg­ nek) az igénybevett szolgáltatások ará­ nyában történő elosztása, 
• és a tagokból álló irányító testület, amelyet a közösen elfogadott szabályok alapján választanak. 
A korszerű gazdaságban, még egy egyszerű termék létrehozása és terjesz­ tése is számos erőforrás igénybevételé­ nek és számos szereplő tevékenységének az eredménye, melyek eltérő helyeken hosszabb időt is igénybe vehetnek. Ahhoz például, hogy egy zsák krumpli a megfelelő időben és a megfelelő helyen jusson el a vevőhöz, több száz szerep­ lőnek kell a folyamatban részt venni hosszabb időn keresztül. A következő kérdés merül fel: hogyan koordinálhatok ezen szereplők döntései és cselekedetei? A koordináció kérdésére adott hagyo­mányos válasz a következő: a profit maximálása a marginális költségek mar­ ginális bevétellel történő kiegyenlítése által. Ez a szabály az erőforrások maxi­ mális kihasználását feltételezi, abban az esetben, ha a marginális költségek és a bevétel megegyeznek a várttal, és nin­ csen bizonytalansági tényező. A kizárólag ármechanizmusra tá­ maszkodó koordinációs problémák ki­ alakulásában döntő szerepe van a bi­ zonytalanságnak. Az élelmiszeriparban a bizonytalansági tényezők sokkal széle­ sebb körben fordulnak elő, mint más iparágakban. Az időjárási tényezők, vá­ ratlan biológiai folyamatok (pl. termék­ romlás), a rendszer atomisztikus jellege, különösen a nyersanyagtermelésben még fokozzák a gazdasági koordináció során jelentkező problémákat. Bizonyára ezek az okok is hozzá­ járulnak, ahhoz, amiért nem alkalmazzák sok mezőgazdasági területen a „tiszta” piaci módszereket. Ugyanakkor, a szővetkezetek a mezőgazdaság számos ága­ zatában domináns szerepet játszanak. Feltételezhető, hogy bizonyos szituáci­ ókban a szövetkezetek tulajdonságai job­ ban illeszkednek a csere folyamatába. Néhány szakértő a szövetkezetek jelenlétét a sikertelen koordinációk piaci tévedésként való elkönyvelésével magyarázza. A gazdasági koordináció problémáját az árú kínálatának és keresletének össze­ hangolásából - a termék gyártásának és forgalmazásának minden szintjén - adó­ dó sikertelenségek okozzák. Coase sze­ rint a gazdasági koordináció problémáját az árrendszer alkalmazása költségeként (később tranzakciós költségként) lehet értelmezni. /3/ 
Williamson (1979, 1985) jelentősen továbbfejlesztette ezt az elmé­ letet: ő a termelési-forgalmazási folya­ matot technikailag elválaszthatatlannak ítélte. /16, 17/ A tranzakció lebonyolítására a piac bizonyul a leghatékonyabbnak, ha nem lépnek fe l a helyzetet torzító tényezők. Ez utóbbi esetben a bürokrácia felé való elmozdulás figyelhető meg. Ekkor a helyzet bizonytalansága és bonyolultsága megköveteli a különálló folyamatok ter­ vezés segítségével történő összekapcso­ lását, koordinálását. A szövetkezet a tranzakció és koordi­ náció egy speciális formája. A szövetke­ zet tagjai (akik elvben birtokolják is) az integrációhoz hasonlítható kapcsolatban vannak a szövetkezettel. A szövetkezet­ nek ezért kötelességei vannak tagjai felé, de a szövetkezet nem gyakorol hatalmat felettük. A szövetkezet tagjait képező egyes tulajdonosok (cégek) függetlenek a tulaj­ donlásban, haszonszerzésben, cselekede­ teikben, kivéve, ha külön meg nem ál­ lapodtak a közös lépésekről. A szövet­ kezet és a tagok közötti együttműködés (tranzakció) a szövetkezeten belül történik, a költségek a szövetkezeten belül oszlanak meg (intemalizálás), de a tagok piaci tranzakciókat is végezhetnek. Ez adja meg a szövetkezet, mint koordi­ náló intézmény kettős karakterét: in­ tegrál, és ugyanakkor függetlenséget is biztosít. A szövetkezet tehát olyan szer­ vezet, ahol a tranzakció a tagok és a szervezet közötti kereteken belül folyik. A tagok azonban függetlenek egymástól. Ezért lehetséges, hogy a szövetkezet csökkentse a tranzakciós költséget és a bizonytalanságot, és ugyanakkor vállal­ kozási ösztönzőket is serkentsen a piaci mechanizmusokon keresztül. A végső (gazdasági) eredményt a fo­ lyam atok) végén osztják el a tagok kö­ zött, ami a lehetséges kockázatok tény­ leges elosztását is jelenti a szövetkezet használói számára, természetesen a hasz­ nálat mértékében. A szövetkezet egyfajta biztosításként is működhet a tagok érdekében. Például, ha az alkatrész szervizelés hétvégi költségeit csak azok viselnék, akiknek kombájnuk van, akkor ez számukra túl költséges lenne, és nem tudnák igénybe venni. Ha viszont ez a költség a szövetkezet összes költségének részeként a tagok között elosztásra kerül, akkor mindenki kedvező áron juthat hozzá a szolgáltatáshoz. Napjaink fejlett információs techno­ lógiája jelentősen csökkentette a bizony­ talansági tényezők költségeit. De sok fejlődő ország és a korábbi kelet-európai országok gazdaságában az információ magas költsége az egyik fő akadálya a fejlődésnek. A szövetkezetek csökkenthe­ tik az információk megszerzésének költ­ ségeit, ha bizonyos dolgozóik a közös hasznú információk megszerzésére spe­ cializálódnak. Sok mezőgazdasági termék termelési ciklusa során gyakori tranzakcióra van szükség. Egy tejtermelőnek, vagy egy zöldségtermelőnek a termékek piacravitele és árulása - egy héten többször is - meglehetősen sok munkaidőt igényel.
A közvetítőkkel szerződést kell kötnie azért, hogy a tranzakciós költségeket és a tranzakciók számát csökkentse. Ugyan­ akkor, a közvetítők érvényesíthetik fölé­ nyüket, és monopolhelyzetbe juthatnak. A szövetkezeti form a megakadályozhatja ennek a helyzetnek a kialakulását, mivel lehetőséget nyújt arra, hogy tagjai megkapják a megfelelő információkat árakra, piacokra stb. vonatkozólag. A szövetkezethez való hűség kérdé­ sét vizsgálva a következő állapítható meg: a szövetkezeti tagoktól nagyobb fokú elkötelezettség várható, mint más vállalatok dolgozóitól. Ez a tény a szövetkezeteket ellenállóbbá teheti a nehézségekkel szemben rövidtávon, de a jövőre vonatkozó döntésekben is (pél­ dául: mennyit és mit termeljenek) közö­ sen vehetnek részt. A nyitott tagság szövetkezeti elve ha­ tékony eszköz bizonyos külső negatív ha­ tások (externáliák) megelőzésére. Pél­ dául, feltételezzük, hogy jobb minőségű sajt termelése érdekében fontos a tej­ termelők továbbképzése a lehető legjobb minőségű tej termelésére. Ha valamilyen befektető cég finanszírozza a képzést, lehet, hogy a termelők a tréning után más versenytárs cégnek adják el a tejet, kárt okozva ezzel a befektetőnek. Ha a szövetkezet finanszírozza a képzést az ilyenfajta opportunista viselkedés nem valószínű, több okból is: • a jobb minőségű sajt eladásából szár­ mazó profit kollektiven a szövetkezetét illeti; • a képzési díjnál magasabb tétel megfizetésére kötelezhető a kilépő, mivel az ő haszna is nőtt a minőség javulásával;
• a lojalitás a szövetkezet felé na­ gyobb, mint más vállalatok esetében. A szövetkezetek két elve, a nyitott tag­ ság és a közös tevékenység valószínűleg hozzájárulnak a piaci tévedések korri­ gálásához (Rhodes, 1985). A kollektív tevékenységek segítségével a kisebb ter­ melők is gazdaságosak és piacképesek. A gazdaságosságot a közös termelés, közös vásárlás, információs rendszerek megosztása, közös marketing szakembe­ rek alkalmazása stb. biztosítja. A kister­ melők számára a piacképességet a nagyvállalatokkal szembeni egyezkedésben szintén a szövetkezet biztosítja. /10/ A szövetkezetek képesek környezetü­ ket alakítani oly módon, hogy bizonyos gazdasági tényezőket intemalizálnak. Sok vállalat alapít leányvállalatot mezőgazdasági jellegű területeken, ahol mun­ kalehetőséget ad az ott lakóknak. A me­ nedzsment és más munkások kívülről, máshonnan érkeznek. Itt letelepednek, házakat építenek stb. Ha a gazdasági körülmények kedvezőtlenül alakulnak, a cég bezárhat, és a cég számára a távozás költsége csak a menedzsment és gépál­ lomány elköltöztetése. A vállalat meg­ szűnésével a körzet depresszióssá válhat, a keletkezett munkanélküliség kezelése pedig pótlólagos költséget (extemális költséget) okoz az önkormányzatnak. Az ott lakók ingatlanjai (lakóház, föld) leértékelődhetnek, aminek a jóléti hatása ugyancsak negatív. A szövetkezeti forma képes intemalizálni ezeket az extemális hatásokat a tulajdonviszonyok révén (Coase tétel), ami a termelő egység fennmaradását eredményezheti.

FORRÁSMUNKÁK JEGYZÉKE 
(1) Bager, T. (1994): The transformation of farmer and consumer cooperatives in Scandinavian countries - 
(2) Bager, T. - Michelsen, J. (szerk.) (1994): The dynamics of cooperatives: Lessons from Scandinavia. Annals of Public and Cooperative Eco­ nomics, DeBoeck Université, Belgium - 
(3) Coase, R. H. (1937): The Nature of the Firm. Economica —
(4) Gui, B. (1991): The economic rationale for the third sector, non-profit and other noncapitalist organisations. Armais o f Public and Cooperative Economics, 1991/4 - 
(5) Umonen, K. (1989): The end of cooperative movement? Ociological Essays on Cooperative Affiliation and Morality. Research report 42, Helsinki - 
(6) Jobring, O. (1989): Cooperative movement. Kooperativa Instituted Kaallered 
(7) Klausen, К. K. (1989): The third sector. Jurist- og Oekonomforbundet, Koebenhavn - 
(8) Michelsen, J. (1994): The rationales o f cooperative organisations. Some suggestions from Scandinavia - 
(9) Ollila, P. (1994): Farmers’ co-operatives as mar­ ket coordinating institutions - 
(10) Rhodes, V. J. (1985): Market failure and the role of farmer cooperatives. Farmer cooperatives for the future. NCR, 140, West Lafayette, Indiana - 
(11) Sozánszki G. (2000): Szövetkezetek a változó világban. Szövetkezés, 2000/1-2 - 
(12) Szűcs I. (szerk.) (2003): A magyar mezőgazdaság nemzetközi versenyképessége. Birtokviszonyok és a mérethatékonyság. NKFP-2001/4/32, SZIE Gödöllő, Gazdaság- és Társadalomtudományi Kar - 
(13) Vas, J. (2002): The chang­ ing role o f agricultural cooperatives in integrating activities. SZIE Gyöngyös, Gaz­ dálkodási- és Mezőgazdasági Főiskolai Kar, Konferencia kiadvány — 
(14) Vas, J. (2003): The competitiveness o f production co-operatives in Central and Eastern European countries. Annals of the Polish Association of Agricutural and Agribusiness Economists, Vol. V, No.6. - 
(15) Vas, J. - Joború, M. - Fekete-Farkas, M. (2001): The role o f co-operatives in agricultural marketing and finance. Universitatii de Stiente Agricole, Cluj-Napoca. Vol. 55-56. - 
(16) Williamson, О. E. (1979): Transac­ tion-cost economies: The journal o f Law and Economics. Vol. XXII (2) - 
(17) Wil­ liamson, О. E. (1985): The economic institutions of capitalism. New York - 
(18) Na­ tional coop organisations and personal communication from Seppo Honkanen, Insti­ tute for Co-operative Studies, Univ. o f Helsinki, and Stefan Svensson, HSB (housing cooperative), Stockholm, 1991-92)

(Gazdálkodás XLIX. évfolyam 1. szám)

C O O P E R A T IV E S IN S C A N D IN A V IA N C O U N T R IE S

By: VAS, JUDIT - FARKASNÉ FEKETE, MÁRIA - SZUCS, ISTVÁN With respect to the future o f cooperatives, the agricultural policies o f the Euro­pean Union lay out the course o f development, which is directed at realizing agricul­tural and regional policies, the development of small and medium sized enterprises as w ell as realizing employment and social policies. Cooperatives are also required in a fully developed market economy, because they can help to realize agricultural policies with success and they can compete effectively with large multinational companies.