Az új almafajták termelési és marketing támogatásával foglalkozó Naturalma Zrt egyik legnehezebb vállalása az új fajták hatékony tömegmédiás marketingjének tervezése, illetve kivitelezése.
A feladat abból a szempontból könnyen végrehajtható, hogy a Zrt olyan termékek mellé ígért marketingtámogatást, márkázást partnereinek, melyek alaptulajdonságaiknál fogva is jól megállják a helyüket a piacon. Már tömegek tudják hogy a Naturalma® márkanév alatt sorakozó almaújdonságok igen jó ízűek, hiszen a régi fajtákkal összevetve rendre dobogós helyeken végeztek a fajtabírálatokon.
A nehézséget az okozza, hogy olyan márkázott árualapnak kell hathatós médiatámogatást adni, amely még meg sem jelent a piacon. A Naturalma® mégis vállalja ezt a nehézséget, mert az új fajták hatékony piaci bevezetésére irányuló ígéretét be kívánja váltani. Elképzelésünk szerint a Naturalma® márka egy presztízsterméket kell, hogy takarjon. A betegség ellenálló képesség miatt a brand alá tartozó új almafajták jóval alacsonyabb vegyszerterhelés mellett – akár bio gazdálkodás keretein belül is - hatékonyan termelhetők. Ezáltal egészségesebb alternatívát jelentenek az almafogyasztók számára. Az új fajtákat eddig 1200 termelő és több mint ötszáz fős almakedvelő közönség kóstolta és bírálta végig. A több, mint 1700 fős minta alapján biztosan állíthatjuk a Luna®, Sirius®, Orion®, Rozela® és Red Topaz® fajták ízben, aromában, sav-cukor harmóniában rendre felülmúlják az általánosan elterjedt fajtákat. A fajtabírálatokon általában Idaredet, Goldent, esetenként Jonagoldot, Mutsut és Gala klónokat használtunk fel kontrollként.
Ezért tudjuk, hogy újdonságaink önmagukban is megállnák a helyüket a piacon; de a Naturalma® termelők számára ennél jóval nagyobb előnyt szeretnénk biztosítani. Nem elég tehát, hogy közel kétezren már ismerik az új fajták értékeit és tudják előnyeiket, ezt az információt minél szélesebb rétegekhez kell eljuttatnunk. Az új fajták termelői már egy keresleti piacra fognak kilépni prémium gyümölcsükkel. Ezen dolgozunk jelenleg.
Idei célunk, hogy több ezres közönség elé vigyük el a fajtákat fizikálisan is, kóstolók formájában. Valamint az idei terv része, hogy női magazinok hasábjain keresztül férjünk közelebb elsődleges piacunkhoz, a család gyümölcsellátását biztosító háziasszonyok kosarához. Mindezt megelőzően kidolgoztuk egységes arculatunkat, „megterveztük magunkat”, elhatároztuk, milyen formában lépünk az eddiginél szélesebb nyilvánosság elé.
Ennek a programnak ez egyik operatív állomása volt az idei Agromashexpo, ahol a Naturalma® stand egy igen forgalmas szigetnek bizonyult. A négy nap alatt több, mint ezer látogató fordult meg nálunk és több, mint négyszáz fő vállalkozott a fajtaújdonságok kóstolására és bírálatára is. A kóstolók során az eddig bevált gyakorlatnak megfelelően Idaredet és Goldent használtunk viszonyítási alapként. Az ötszáz fős minta adja az eddigi legreprezentatívabb eredményeket, hiszen egy időben, egy helyen, azonos körülmények között ennyien még nem minősítették a fajtákat. A kóstolón részt vettek kiállítók, gazdálkodók, laikus érdeklődők, idősek, fiatalok, nők és férfiak egyaránt, tehát a célközönség is jól reprezentálja a hazai fogyasztókat. De nézzük az eredményeket! Hogyan szerepeltek január végén, február elején az újdonságok?
Ehhez célszerű külön bontani a sárga és piros fajtákat, hiszen a fogyasztók egy része akaratlanul is egyik, vagy másik vonulathoz vonzódik. A sárga fajták közül a Lunát és a Siriust ítélték a legízletesebbnek standunk vendégei. Az Orion® és a Golden csak a harmadik, illetve a negyedik helyet foglalta el a sárga színű fajták között. A Luna® és a Sirius® esetében sokan kiemelték az ízek harmóniáját. A sok cukor mellett elegendő sav is található még a gyümölcsökben. Az Orion® savai már lebomlottak, ez is jelzi, hogy a három sárga fajta között ez a legkevésbé tárolható. Míg a Luna® és Sirius® március illetve április végéig is eláll normál tárolóban, az Orionnál ez csak februárig igaz. Az élvezeti értékhez a gyümölcshús roppanóssága is hozzá tartozik, ez is hozzájárult a Luna®, és a Sirius® első helyezéséhez. A kontrollként használt Goldenre jellemző volt, hogy roppanósságát már elveszitette és savai is lebomlottak, így a normál tárolóban ez a fajta is a tárolhatósági idejének végéhez közeledik.
A pirosaknál a Red Topaz® lett az első befutó, hiszen ennek szöveti állománya még roppanó. A keményítője már cukorrá alakult, de ugyanakkor a savai még nem tompultak le. A Rozela® már kevésbé volt roppanós, ennek ellenére nem sokkal maradt alul a Red Topaz®-al szemben. A Rozela® igazán különleges íze december folyamán érezhető. Tárolhatósága a Jonagold klónokéhoz hasonló, míg a Red Topaz® ebben a tulajdonságában az Idaredhez hasonlítható, vagy még azt is felülmúlja. Tárolási tulajdonságiak és beltartalmuk egyaránt alkalmassá teszik ezt a két fajtát, hogy az Idared, illetve a Jonagold klónok rezisztens alternatívái legyenek. A piros fajtáknál az összehasonlítási alap az Idared volt. Ennél az általánosan elterjedt és ismert fajtánál a gyümölcshéj vastagságát említették leggyakrabban negatívumként, ami a Naturalma® fajtáknál viszont nem jelentkezik problémaként.
A kiállításon végzett kóstoltatás remek megerősítés volt, hogy a Naturalma® fajták kiválasztásánál jó munkát végeztünk. Addig is azon dolgozunk, hogy jelenlegi öt fajtánknak a legjobb helyet biztosíthassuk, mind a hazai, mind a nemzetközi piacon. Üdvözlettel Babicz Szabolcs 0630/278-1598 Holland Alma Kft. Naturalma Zrt.