Az egyéneket természetes érdekközösségeik szerint kis létszámú csoportokba szervezi a szomszédság elvén. Így a lakóközösségek, társasházak, szomszédságok, utcák, tömbök, kerületek stb. automatikus képviseletet kapnak. Biztosított a segítők bizalmon alapuló választása és önkéntes támogathatósága, folyamatos forgása a bizalom fenntartásáért.
Miért más és mit szolgáltat a rendszer?
Elsősorban megoszthatatlan információs hálózatot hoz létre, ahol a segítők feladata ennek hatékony biztosítása.
Meg kell alkotni azt a közösségi hálót, mely nem megosztható, mely hatékony munkára képes, a bizalmat építi és legfőbb társadalmi kincsként őrzi. Mely átlátható, minden természetes érdekközösséget képvisel, és azoknak teljes értékű hatékony képviseletet, önrendelkezést biztosít, mely kiküszöböl minden központosított újraelosztást.
A nagyon hatékony cégrendszerek mellett egy ezekkel versenyképes társadalmi működést kíván létrehozni. Látjuk, hogy a gazdaságban kialakított verseny mind a természeti mind társadalmi erőforrásainkat felemészti. A magánvagyon végtelen összpontosulása és hatalmi viselkedése minden társadalmi rendszerre kétes hatással van. A mai rendszer jó úton halad afelé, hogy a földnek egyetlen tulajdonosa legyen.
Azt kell belátni, hogy fegyelmezett, precíz munkába fogott kreativitásunk, munkaképességünk eredménye töredékében fordítódik saját jobblétünkre, és ha a cégekhez hasonló szervezettségben tennénk társadalmi szinten ugyanezt, nagyságrenddel jobb életet élhetnénk. Ha megnézzük, hogy a cégeknél a siker érdekében hány felelős vezetői pozíciót hoznak létre, belátható, hogy a legfontosabb társadalmi vezetés működésképtelen. Meg kell teremteni azt az együttműködési formát, ami ezt a potenciált valóban a közösség és az egyén jobblétére képes fordítani.
A program minden funkciójában az életet próbálja modellezni és segíteni úgy, hogy az az informatikai hálózatok nélkül is fenntartható minta maradjon. Létrehoz egy bizalmon alapuló információs csoport rendszert, ahol a legoptimálisabban épülhet és terjedhet a tudás, helyes cselekvést eredményezve.
Fizikai korlát ami nem átléphető:
4.1.1 Emberi csoport-dinamika:
A mindennapjainkból ismerjük hogy bizonyos létszám felett már nehéz közösen gondolkodni és kisebb körökre, hangadókra szakad a beszélgetés. A szociológusok megfigyelése szerint hét fő esetén még stabilan fenntartható, utána már felbomlik.
A bizalom fenntarthatósága a fentinél nagyobb csoportban nem biztosítható, hiszen az kölcsönös odafigyelést igényel a mindennapokban is, mely időt vesz el a család, a lelki jó barátok rovására, de nem elkerülhető, hogy minimális szinten ezt a társadalom felé ne biztosítsuk.
4.1.2 Csoport képzés:
Első lépésként a regisztrálókat az egyetlen fix koordináta rendszerben, a tájban, csoportokra bontjuk 3, maximum 15 fővel. A csoportok területi alapon, szomszédság elvén alakulnak ki, hiszen egyedül így van esély arra, hogy senki ne maradjon ki, mert így átélhetővé válik a társadalmi felelősségvállalás, és a mai megosztottság csak az együttélés alapján oldható fel. Így ha egy faluból két ember jelentkezik akkor biztos hogy egy csoportba kerülnek, és felelősséget vállalnak a körülöttük élőkért, azokért is, akik soha nem fognak ilyen rendszereket használni.
4.1.3 Az információ áramlást segítők kiválasztása:
Az így létrejövő csoportokban akár az adott nap vagy időszak problémái, kihívásai szerint, a közösség adott tudati állapota szerint, és az egyén napi lelkesedése szerint választódik ki a legfelkészültebb, leglelkesebb, legtapasztaltabb segítő, aki a problémák megoldására, a közösség képviseletére vagy az információk, vélemények, továbbítására, de legfőképpen közössége segítésére hivatott.
Bizalmi sorrendjét akár naponta átírhatják az egyének a rugalmasság jegyében. Mert így átélheti cselekvése következményét, hogy kialakuljon a felelősség érzése. Így a segítők mindig élvezik a tagok feltétlen bizalmát és megvalósul magasabb szinten a vezetők visszahívhatóságának gyakorlata.
Ezt a működést a társadalmi fában és a közösségi működésű munkacsoportokban alkalmazzuk (4.2.6.5). A magán munkacsoportok választhatnak egyedi döntéshozatali szisztémát is (4.2.6.3).
Ha egy bizalmi vezető adott szinten bizalmat veszt, az csak arra a szintre vonatkozik. Tehát ha egy segítőt már több szinten megválasztottak, pl. már megyei szinten segít, akkor ha szomszédsága új segítőt választ, attól ő a felsőbb szinteken szerzett bizalmait nem veszti el.
Bármely alsóbb szinten választott segítő a következő szinten plusz segítőként jelenik meg, az adott szintet így két fő képviseli. Az új segítő így tanul bele a munkába.
A szintek bizalmi eredménye látható: egy adott szinten együtt dolgozó segítők neve mellett mindig látható ha bizalmi szála megszakadt, amit a részfa tagja figyelembe vehetnek sorrendjük felállításánál vagy segítő szándékkal megnézhetik ennek okait.
Mindenki dönthet, hogy e listája publikus vagy sem
A sorrendi lista lehetővé teszi a helyettesek meghatározását is.
Miért nem baj, hogy a megbízott könnyen leváltható? A jó programot úgyis ember függetlenül megvalósíthatják, nem kell, hogy "beragadjanak" emberek. Mint tapasztaltuk, nagyon káros következménye van a beragadásnak. Nem 4 évre, hanem évtizedekre blokkolja a változást, kiölve a közösség aktivitását.
4.1.3.1 Saját szintem feletti vezetőkre leadott vélemény:
Lehetőségem van sorrendet felállítanom a felsőbb segítői szinteken is. Új embert direkt nem javasolhatok, erre csak a saját csoportomon belül a megfelelő segítő kiválasztása a lehetőség.
Az így leadott szavazatok a szint belső sorrendi szavazatát csak akkor bírálják felül, ha a szint alatt lévő összes személy meghatározó százalékban, de legalább 75% ugyanarra a személyre szavaz. Például egy ország első emberének személye mindenkit érdekel, ezen a módon mintegy automatikusan érvényre juttathatja egy hagyományos népszavazás eredményét annál sokkal rugalmasabb és árnyaltabb módszerrel.
4.1.3.2 Területi felosztás
A belépők a felhasználók adott létszáma szerint először föld nevű csoportnak lesznek tagjai, majd ahogy szaporodik a felhasználók száma Európa, Közép Európa, majd Magyarországnak.
A feltöltődés természetesen települések szintjén zajlik majd, segítve működésüket, öntudatra ébredésüket, miközben a többi szinten is átláthatóvá teszi helyzetüket. Nem szervezethez kapcsolódnak, hanem önmagukat építik.
A csoportokat a település szintjéig megadjuk a rendszerben, mert ezek a területi bontások a felhasználóknak nem egyértelműek, de kialakítottak. A rendszer nem lép át meglévő közigazgatási határokat. A felhasználók a maguk szintjein a csoport létszámot közösen módosíthatják 3-15 területi képviselő között. A javasolt és jelenlegi felosztás használata.
6+1 régió
Megye
Kistérség
Település
Kerület
Választói körzetek
Tömb ha a felhasználók létszámától függően kb. 10 utcaközösség.
Utca
Telek
Épület
Emelet
Lakás
A hiányzó közigazgatási területeket, mint az utcák tömbökké csoportosítása, a felhasználók maguk alakíthatják ki, és megegyezés útján folyamatosan módosíthatják, míg az optimális felosztás kialakul.
A program automatikusan felosztja a csoportot ha létszáma 15 fölé nő, de a megadott kategóriákból nem csinál fél csoportot.
4.1.3.3 Segítők javadalmazása
Ez a részvételi költségvetés első alkalmazási területe.
Minden munka annak segít aki fizeti, minden pénz azt szolgálja aki azt létrehozza. Miért várnánk el tehát, hogy ingyen szolgáljon minket bárki, ha meg nem mi fizetjük munkáját, naivság azt gondolni, hogy a mi érdekeinket szolgálja.
Létkérdés, hogy hatékony legyen a bizalmon alapuló civil segítői háló, és a teremtő munkáról, problémák megoldásáról kell szóljon, nem pozíciókról.
Példa az önkéntes támogatói díjhoz
Példa az önkéntes
támogatói díjhoz
|
||
Szint
|
Fizetési javaslat
Ft/segítő
|
Támogatási igény a
felhasználótól,(Tagsági díj)
Ft
|
1
|
3 000
|
300
|
2
|
30 000
|
300
|
3
|
300 000
|
300
|
4
|
400 000
|
40
|
5
|
400 000
|
4
|
6
|
500 000
|
0,5
|
7
|
500 000
|
0,05
|
8
|
600 000
|
0,006
|
:
|
944,556 Ft
|
Summa támogatás:
944,556 Ft
A segítői munka javadalmazást kaphat. Minden felhasználó felajánlhat támogatást a segítőinek, ezt akár szintenként megteheti, megnézheti az igényeket is ha a szint ilyet megadott, ahhoz képes megelégedés arányában lehet támogatást adni. Ennek költségei ha például az 1000 főt vagy afeletti létszámot képviselő segítők átlag 400 000 Ft fizetést kapnának míg a tizedes 3000 Ft a százados 30 000 Ft-ot akkor az 1000 Ft támogatást jelent egyénenként havonta. Mindenki saját életkörülményeihez mérten vesz részt a teherviselésben, így mindenki környezete életszínvonalához igazodik javadalmazásában. Segítői munkáját rosszul végzőnek először a javadalmát módosítják, finom jelzést adva munkájához, ha ez a jelzés nem segített, átírja a segítői sorrendjét.
Az egyének szavazhatnak egy felsőbb szint vezetőjére, de ennek eredménye csak akkor írja felül a szint szavazatát, ha a teljes közösség 2/3-a azonosan szavaz rá, ez egy spontán népszavazásnak felel meg, melynek szabályait a szintek működési szabályzatában adhatják meg (4.7.2 . Belső működési szabályzata).
A tagsági díj elosztását a felhasználó bármikor módosíthatja, így ha elégedetlen bármely szintű segítője munkájával, a maga részével módosíthatja a fizetését. Gyakorlatban a felhasználó azt adja meg, hogy melyik segítőnek mekkora fizetést adna, majd ennek arányában alakul ki a fizetendő tagsági díj. Ez a legfinomabb jelzéseket is lehetővé teszi a közösség számára, és készteti a segítőt hogy reagáljon a jelzésekre.
A Segítők jövedelemhalmozása nem megengedett, az alsóbb szinten lévő javadalmazásuk szétoszlik a szint többi segítőjénél, hiszen rájuk hárul több feladat.
4.1.3.4 Tiszteletbeli elnök
Minden szint és munkacsoport választhat tiszteletbeli elnököt, mindenféle kötöttség nélkül, a társadalmi vagy szakmai képviseleti szinteken. A munkacsoportoknál az alapító szellemiséget képviselendő a legfelső döntéshozatalba delegálhatnak további egy fő tiszteletbeli elnököt.
4.1.4 A hálózat felépülése:
Az így kiválasztott segítők területi alapon hasonló kis csoportot hoznak létre, melyben mindig ismerősökkel kerül egy csoportba és választja meg a maga segítőjét. Az így felépülő hálózat országosan hét szintet hoz létre, úgy hogy egy egy segítő csak átlag tíz ember ötleteit kell segítse, kételyeit kell megválaszolja, és egy országos szintű segítő is csak hét fórumon kell hogy szerepeljen.
4.1.5 Társadalmi fa:
Így létrejött egy társadalmi fa, amelyben mindenki szerepel vagy képviseltetve van, és felbontása minden közösségi szintet lefed. Ez a felbontás teljes értékű közösségként kezeli, támogatja, kiszolgálja a szomszédságot, a társas házakat, az utca közösségét, a tömböket, választó körzetet majd a kerületeket, falut, város, régiót, megyét, országot és így tovább a teljes földi társadalomig.
A társadalmi fában szereplő egyének mellett automatikusan látható milyen szakmai csoportokban szerepel munkahelyek, klubok, stb. Ennek a lokális gazdaság támogatásánál is nagy jelentősége van, hiszen egy feladat megoldásánál a legközelebb állók lehetőségeit ismerhetjük meg. Itt feltüntetheti azokat a csoportokat is amelyek nem szerepelnek a rendszerben.
Technikai megvalósítás:
Az adatbázist a felhasználók töltik fel és finomítják a hálózat felbontását az igények szerint Az alap adat beviteli struktúrában csak a közismert, definiált területi felosztások jelennek meg: ország, régió, megye, kistérség, település, kerület, választó körzet, utca, házszám, épület, lépcsőház, emelet, ajtó.
A sor végén legtöbb esetben 1–es áll a családi házak esetén, de ha később társasházat építenek, használni fogják a finomabb bontást.
Ha egy feljebb lévő szintet tovább szeretnénk finomítani, definiálhatnak a felhasználók újabb felosztást, vagy segédosztásokat adhatnak meg.
Új szint beiktatása esetén a felettes szintnek jogában áll a programban ezt megtenni, vagy a csoportokat módosítani. Pl.: Budapest esetén Budára és Pestre osztani, ilyenkor a felhasználónak a meglévő alcsoportokat be kell sorolni az új csoportok alá. Valamint a régióba két képviselőjük eszerint kerül be (a kerületek száma alapján három is lehetne).
Segéd csoport megadása nem hoz létre új képviseleti szintet, de segíti a kiépülésnél, hogy ha az adott szinten még kevesen regisztráltak, hogyan osztódjanak a létszám növekedésével. Pl.: Pesten még csak 10 fő regisztrált akkor nem kerületi, hanem csak pesti élő csoport létezik. Ha nő a felhasználók száma, akkor Pestet el kell felezni, ezt a program a segédháló nélkül, a gps koordináták alapján, geometriai úton teszi meg úgy, hogy a kerületek középpontjai alapján kettéválasztja, ez nem minden esetben hoz létre logikus felosztást. Ebben az esetben a definiálhatják a páros osztódás csoportjait. Ennek csak az adott szint kiépülésénél van szerepe, viszonylag rövid ideig, nem lesz nagy jelentősége az automatikus felosztás hibáinak. Utca osztódásánál a számozás ezt megadja, mivel az egy vonal menti skála és az egymást követő számok biztos szomszédságot jelentenek.
Világfa szakmai képviselete:
A szervezetek kapcsolata a társadalmi fával. Munkacsoportok, cégek, egyesületek, klubok érdekeltségi területük és a társadalmi minősítésük alapján kapcsolódnak a megfelelő képviseleti szintekhez, átláthatóvá téve az együtt élő közösségek szakmai munkáját, érdekeit, lehetőségeit. Biztosítja, hogy a szaktudás a legoptimálisabban kapcsolódjon a társadalom kommunikációjához, a szervezetek megismerhetőek, munkájuk ellenőrizhető és könnyen támogathatóak lesznek.
4.1.1 Szakmai fák - másod szintű képviselet:
Az egyének létrehozhatnak szakmai, tematikus csoport-fákat, melyek adott problémák megoldására jönnek létre. (tudományos, gazdasági , hobbi, iskolai, gyakorlatilag bármilyen témában ami az életben felmerül.) A szakma fák csoport bontását a közösség 3-15 fő között állíthatja be, biztosítva a szakágak létrehozását is. Ezek a szakmai fák a munkájuk szerint pontozódnak fel vagy le a társadalmi fában így kapcsolódva a társadalom különböző szintjeihez, hogy tudásukat a leghatékonyabban adhassák át, hogy működésüket a nekik megfelelő közösség megismerhesse és fenntarthassa. Így minden területi egységnek van egy társadalmi képviselete, mely az alapvető döntéshozó szerv, valamint ezekhez kapcsolódva a másodszintű képviselet melyet a szinthez tartozó civil szervezetek, cégek, kamarák, intézmények alkotnak. A szakmai csoportok közvetlenül kapcsolódnak a szint döntéshozatalához, véleményt formálhatnak, szavazásokat végezhetnek, melynek eredményét a társadalmi képviselet köteles közhírré tenni.
A szintekhez szakterületenként tematikus fában kapcsolódnak a szervezetek (egészségügy, mezőgazdaság, oktatás, stb..). Ha egy szinthez kezelhetetlenül sok szervezet kapcsolódik, szakterületek alatt is tovább csoportosodnak. Ennek rendszere hasonló a képviseletéhez, a szervezetek szavazással választanak vezető intézetet, vagy létrehoznak egy kommunikációs szövetséget. Ez egy speciális munkacsoport, amit maguk fölé szavaznak.
4.1.1.1 Miért fontos munkájuk pontozása?
Mert ez a terület másodszintű képviselete, ahol az emberek szakmájukon keresztül képviselhetik érdekeiket. Az adott szint segítői közvetlenül hozzájuk fordulnak szakmai kérdéseikkel, a szintekre érkező információkat ők is megkapják és javaslatokat dolgozhatnak ki. Szakmai kérdéseket, a szinthez tartozó munkacsoportok kidolgozással és végrehajtással együtt átvehetik a segítőktől.
4.1.1.2 Pontozás menete: a szakmai csoportot egy adott szint segítői és szakmai csoportjai pontozhatnak fel vagy le. Meghatározzák a javasolt szintet, mely több szinttel feljebb is, lejjebb is lehet, az így kapott szavazatok átlaga megadja, hogy arról a szintről fel vagy le jut, ha egy magasabb szint saját szintjén tartja, akkor alatta hiába szavazódik le, de ez mint a segítőknél látható lesz a neve mellett. Ez segíti, hogy a munkacsoport odafigyeljen az őt bizalmával feljuttatottak érdekeire. Feljutni csak úgy lehet, ha szintenként feljuttatják.
A csoportok helyzetét időközönként meg kell erősíteni, hogy mindig élő rendszer legyen. Egy csoport feladata végeztével megszűnik , vagy új feladatot választ, amivel újra bizalmat kell kapjon.
Munkacsoport több területi szinten is jelen lehet, hiszen tagjai szakmai alapon csatlakoznak nagy területről. Így egy munkacsoport tagjain keresztül több helyen is elindulhat, ahogy ma egy kamara is minden nagyvárosban jelen van. Ebből következően a különböző területek nem feltétlen együtt emelkednek a szinteken, ugyan így ha munkájuk bizalmat veszít egy szinten, nem csak a feljutás útvonalán kerülhet le, hanem kérheti új területi ágakban a megjelenését, ha arra van embere és kapacitása. PL.: egy kamara munkáját országos szinten leminősítik, akkor kérheti a kamara, hogy ha eddig nem volt megyei szinten csoportja, akkor azokat létrehozva, akár a leminősítés szintje alatt mindenhol megjelenjen munkacsoportjaival, de ezt a kérelmét a szinteknek el kell fogadni, e nélkül a feljutás útvonalán kerül vissza automatikusan.
4.1.1.3 Munkacsoportok további lehetőségei, magán cégek támogatása,
Úgy alakítjuk ki az eszközkészletet, hogy azok közösségi alapon és magán érdek mentén is a teljes közösség és cégszervezést segítse a felvetés pillanatától. Ennek ma mikor a multinacionális rendszerektől az elsorvadt lokális vállalkozások újraélesztése és támogatása felé fordulunk egyre nagyobb jelentősége lesz. Másrészt a rendszer nem akar más működési formákat kizárni, azonos feltételek mellett, mindig a hatékonyabb forma terjedhet el egy -egy feladatnál.
A magán tulajdonú kezdeményezések a rendszer minden lehetőségét szabadon használhatják, kivéve a közösségi időpénz teremtést. 5.4.3.
Forrásbevonásra a közösségi kölcsön rendszerét használhatják, ahol a felhasználók néhány forintos befektetéseit is gyűjthetik. Működésükhöz egy folyamatosan fejlesztendő szervezet és munka szervező rendszert használhatnak, ahol a szakágakat és vezetési szinteket könnye létrehozhatják, az egyes csomópontokban a döntéshozatal jellegét, szempontjait egyedileg beállíthatják. Termékeiket a rendszer termék nyilvántartási rendszerében megjeleníthetik, a lokális gazdaságot segítő e-piacon szabadon forgalmazhatják. 5.4.28, 6.2
Közösségi információ áramlás
A szerves társadalomszemléletben, mikor a föld egy egészséges lényként öntudatra ébred, az emberek közössége, mint a sejtek az emberi testben, egy új minőségű kommunikációt hoznak létre, ebben a párhuzamban a világfa az idegrendszer szerepét tölti be, hasonlatosan az emberi idegrendszerhez. A kollektív tudat, a mindenség és a szervek szintjén is működik, de a mindennapi cselekvés, a fájdalom ingerek, a szervezet rutinszerű munkája elsősorban az idegrendszert használja a információ áramlás alapjaként. Ennek jelei képesek aktiválni más, magasabb szintű kommunikációs síkokat, a sikeres cselekvés érdekében. Ma ez az idegháló szétszakadt, kialakulatlan, manipulált, ezért mint földi társadalom, daganatos sejtekként működünk. Ahogy egy izomsejt sincs feltétlen tisztában azzal hogy milyen teremtő gondolat miatt teszi a feladatát, úgy az sem tragédia ha az egyén nem érti környezete minden működését, de a rendszer mégis jó irányba halad.
Ennek a rendszerének az elsődleges szerepe, hogy olyan ideghálót hozzon létre, amiből senki nem marad ki. Akkor sem, ha egyesek soha nem kerülnek közvetlen kapcsolatba vele, de lesz a szomszédságában valaki, aki ismeri mindennapjait, képességeit, lehetőségeit és ennek tudatában dönt, a közösség érdekében, és meséli el a nagyobb célokat az adott egyén számára, fordítja le az ő nyelvére, élethelyzetére az adott feladatot.
Ez a rendszer nem informatika függő, a közösségek és különböző szintű segítők személyes összejöveteleik alkalmával beszélik meg a feladatokat, majd a nagyobb közösségek felől érkező és számukra fontos információkat a világfa rendszerében hatékonyan tudják közvetíteni, szervezni.
4.1.1 Milyen információk áramolhatnak:
Bármilyen témájú és formátumú. Szórakozástól a gazdaságon át a tudományig, videótól a szöveges üzenetekig bármi. Amit méltónak tartasz arra hogy családoddal, szomszédaiddal, barátaiddal, szakmai kollégáiddal, akikkel együtt élsz megoszd. Ebből a szűk körből az információ a csoportod tudat szintje szerint letisztulva megy tovább, ha arra méltó.
4.1.2 Az információk minősítése, építése:
Az egyénhez eljutó információkat minősíteni kell, melynek szempontjait szabadon lehet bővíteni. Továbbá a saját tudásom szerint véleményezhetem, átírhatom, fejleszthetem, akár csoportommal közösen vagy bevonva szakmai szervezeteket is, ha az éppen olyan fontosságú. Az egyén a hozzá vezető úton követheti visszamenőleg az információ épülését, „verzióit”.
Megadható az információ szakmai kapcsolata is, egészségügy, oktatás, ami a szakágak információ követését segíti.
Minden tudásnak az egyénhez lebomló magyarázó ága van. A segítői szintek a fel vagy lefelé áramló információkat a saját tudásuk, helyi egyedi szempontok szerint építik, így mire az egyénekhez eljut, magyarázat és cselekvési javaslat épül mellé.
4.1.3 Információk továbbjutása:
1. Az első amit az információnál meg kell adni, hogy véleményed szerint mekkora területi közösségnek fontos az adott információ (így akkor is túljuthat egy szinten a tudás, ha az adott szint nem továbbítaná, de az egyének adott százaléka fontosnak tartja a legalsó szinten), ezzel meghatározzuk hogy az információ egy magasabb szintre jusson e feljebb vagy lejjebb. Az információ ennek eredményeként lép le vagy fel egy szintet, ahol arra reagálni kell.
Fontos látni hogy egy felső szintű ajánlás sem azonnal a személyes fokokba érkezik, hanem a szinteken magyarázva jut le.
2. A segítő privilégiuma hogy ezt megteheti saját felelősségére, akár véleményezve is, de ha a csoport bármely tagja úgy gondolja, hogy a továbbított tudás 3. szavazást, vagy 4. konszenzust igényel, akkor az a már továbbított információ mellett láthatóvá válik.
3. Szavazás: Egyszerű tételek esetén hagyományos 2/3 szavazás. Ha mindenki elfogadja lehet 50%+1 a szavazás, de ezt külön be kell jelölni a szavazásnál. (Opció: hogy a szavazás százaléka se legyen vita, mindenki megadhatja 51-100% között az igényét, és mellé a szavazatát, így a továbbjutás százalékát a javaslat átlaga adja meg.)
4. Konszenzus: Ez általában egy közös dokumentum létrehozását jelenti, melyet munka közben folyamatosan minősítenek, mindaddig míg annak elfogadása legalább 2/3 nem lesz. Kérhető a teljes belegyezés is, ahol rögzíthető az ellenvélemény de már beleegyezem a tovább küldésbe.
5. Kérhető hogy az információ lefelé vélemény köteles legyen, ennek elsősorban figyelem felhívó hatása van hogy a segítők alttal kiemelten fontosnak tartott információk külön kezelhetőek legyenek.
6. Bármely segítő kérhet általános szavazást az általa képviseltek között, (hagyományos népszavazás) A megadott időtartamban bármikor szavazhatnak.
4.1.4 Az információk követése, böngészése, postaláda típusok.
Az egyén a felsőbb szintek munkáját, akár a véleményformálás fázisában is nyomon követheti. Megjegyzés szinten üzenetet is küldhet segítendő a munkájukat. A szint a véleményformálásba bárkit bevonhat, de alap működésben nem kell reagálniuk távolabbi szintek közvetlen hozzászólásaira, azoknak minden szinten meg kell mérettetődniük.
Az egyének tehát ráléphetnek a különböző szintekre és az ott aktuális témákat követhetik. Az ehhez kapcsolódó gondolatait , javaslatait azonnal elindíthatja felfelé, ha közvetlenül nem tudna bekapcsolódni a munkába.
Az egyén saját szintjein az információk kétféle csoportba oszthatóak:
1. Közvetlen csoportomtól, vagy az alatta felette lévő szintről érkező információk, melyekre már elvárt hogy reagáljak, elolvassam, pontozzam, továbbítsam.
2. Ajánlott hírek, melyeket az alsó vagy felső szintek az aktuális szintemnek, címeztek de még nem jutott le a többi szinten keresztül. Ide tartozik egy direkt népszavazási kérés is. Ezeket különböző szakmai, területi , támogatási szűrők segítségével rangsorolhatom.
- Az ajánlott levelek sorba rendezhetőek a támogatottság % szerint, preferált közösségi szintekre lebontva. Ha egy hírt a preferált területeken 100%-ban ajánlanak nekem, megnézem még mielőtt közvetlenül beérkezik. A felülről érkező üzeneteknél területenként megadhatom az ingerküszöb létszámot, akár képviseleti szinthez rendelve. (Távoli csoportok lelkesedéséből kezelhetetlen mennyiség lenne .)
Azok akik több szinten szerepelnek, értelem szerűen szintenként rendelkeznek „postafiókkal”, azon túl minden munkacsoportjában, minden képviseleti szintjén elkülönített postafiókot kap.
4.1.5 Személyes felelősség:
Minden információ mely ebben a rendszerben hozzád eljut, azért került oda mert addig senki nem volt aki megoldja, tehát neked kötelező arra reagálni, megoldani, továbbítani, ha azt te nem tudod megoldani, vagy nagyobb közösséget érint, tovább kell vinned egy magasabb szintre, hogy egy nagyobb közösség válaszolhasson rá. Ez a működés teszi lehetővé, hogy a nagy kérdések is lefordítódjanak a lokális szintre, az egyén aktuális tudására, hiszen a közvetítő ismeri élethelyzetét, a környék lehetőségeit, és meg tudja ítélni, milyen tudás hiányzik a jónak vélt cselekvés eléréséhez. Ha benne ébred kétely vagy hiány, van egy fórum, amihez bármikor bizalommal fordulhat.
4.1.6 Statisztika:
Minden információhoz szabadon bővíthető minősítő rendszer társul, ahol mindig látható területi és szintbeli elkülönítésben, hogy az adott információt hányan látták, hogyan értékelték akár az alap pontozásban, vagy azon felül, a közösségek által hozzátett egyedi szempontok szerint. Ez segíti, hogy a vélemény formálásunkat, cselekvésünket az általunk legfontosabb formában és helyen tegyük meg.
4.1.7 Hogyan áramlik az információ egy ilyen rendszerben:
Felmerül egy gondolat, probléma vagy hír, ami bekerül a rendszerbe az egyénen keresztül. ha azt a csoportjában nem tudják megoldani, vagy fejlesztendőnek érzik vagy csak mások számára is fontosnak, elindítják egy nagyobb közösség felé úgy, hogy a csoport a maga tudását, véleményét először hozzáteszi, véleményezi, megszavaztatja, választ készít, konszenzust hoz létre. Majd meghatározzák a kérdés aktuális érdekterületét, falu vagy megye, stb. Ha ez nagyobb az adott szintnél akkor tovább lép egy szintet az információ, ahol újra minősítik. Így feljutó információ minden lépésnél egy nagyság renddel nagyobb közösség kapja meg, akik a maguk élethelyzete szerint értékelik. Ötleteket, kételyeket vetnek fel. Ezek a gondolatok elindulnak felfelé keresve a válaszokat, vagy megmérettetődve arra, hogy az eredeti információt a legmagasabb szinten építsék. Azért fontos ez, mert így mindenkihez egyénileg lefordítódik az információ és azt az apró kérdést, ami esetleg a megértéshez hiányzott, lesz aki megválaszolja. Így lehetővé téve, hogy mindenki tudása, ötletei legjavát indíthassa el, és azok ne kallódjanak el, ne ragadjanak be.
Informatikailag minden tételnek az egyénhez lebomló magyarázó építő ága van.
Ez a működés lehetővé teszi, hogy egy közös tudás építésben, mindenki úgy vehessen részt, hogy építő gondolatai a közösség által, a fontosságát tükrözve, nyilvántartva legyenek, lehetővé téve, hogy az egyénhez a hír támogatottsága szerint jusson el.
4.1.1 A személyes kapcsolat ösztönzése:
A rendszer az információ áramlásban nyújtott előnyök használata közben tanítja meg, hogy milyen logika mentén kell a közösségekben működni és ezt a tudást az Internet nélkül is hasznosítani. Célunk hogy ezt a közösségi modellt a falvak szintjén személyes Internet elérés nélkül is használni tudják, hogy kialakuljon a rendszeres kisközösségi döntéshozatal és ehhez a közösségek az e-pontokban rendszeresen megtartott összejöveteleken, közösen reagálnak a saját feladataikra és ott kapcsolódnak a rendszer segítségével a nagyvilág cselekvéseihez.
Érdeklődési körök összekötése a lokalitás jegyében:
A felhasználók érdeklődési körük megadásával, és a rendszer az egyén statisztikái alapján a közel eseményekről értesítést küld, akkor is ha a rendezvény szervezőit csoportjait nem ismeri de közelben történik és amúgy érdeklődési körébe tartozik.
4.1.1 E-pontok hasznosítása:
A fenti cél az Internet használatot közösségi eseménnyé emelné, ahol döntéseket hoznak, eközben a technika lehetőségeit, használatát önsegélyezéssel sajátítanák el, szemben az általános és gyenge hatásfokú tanfolyamokkal, itt mindig az aktuális helyzethez szükséges segítséget a gyakorlatban kapnák meg egymástól.
4.1.1.1 Ügyfélkapu szolgáltatásai
A rendszer használói főleg az átmeneti időszakban, a mai rendszerekben is működnek. A mindennapi és a gazdasági élet segítésére számtalan hasznos funkciót hoztak létre e-állam jegyében. Ezeket a hasznos funkciókat elérhetővé szeretnénk tenni a felhasználóknak, témájuk szerint kiemelve az adott feladathoz kapcsolódókat. Pl.: egy üzleti szerződés, vagy ajánlatok elbírálásánál az üzleti partner lekérdezésének linkje automatikusan kiemelt helyre kerül.
Részvételi Demokrácia
Részvételi Demokrácia. Részvétel a döntés-előkészítés folyamatában, korlátozott szavazati jogokkal: a társadalom tagjai (lakosság), szervezetei (civilszervezetek) és a döntéshozók közötti folyamatos együttműködés módját és területeit társadalmi szerződés rögzíti. A szerződésben rögzített kérdésekben jogokat ad át a különböző közösségeknek, illetve azok képviselőinek. A döntéshozatal szintjét szervezetekre és kis területi egységekre bontja.
A közösség igényeinek, ötleteinek munkaigényes felmérését szervezését bízza, az önkormányzat mellett felállított társadalmi rendtartásra, ahol társadalmi konszenzusok jönnek létre.