2013. március 2., szombat

Illatosabb, szebb, pirosabb…

2013. március 02. Írta: Orosz Anna
Hamarosan ellepik a virágüzleteket, a piacokat a tavaszi virágok. Márciusban van az első szezon a virágárusok számára, amikor a nőnap alkalmával nagyobb mennyiségben virágot adnak el. Benéztünk a „kulisszák mögé”: egy virágkertészetben jártunk, ahol már január eleje óta folyik a szorgos munka, hogy március elején minden nő virágot kaphasson. Beszélgetőtársunk a virágkertészet tulajdonosa, Rendi Ferenc és fia, Rendi Ákos. A virágkertészet 2008 óta létezik, egy kilenchektáros telken fekszik Sepsiszentgyörgytől 3 km-re Csíkszereda felé.
A cserepesvirág-termesztés nagy tételben folyik, melegházak közel tízezer négyzetméteren vannak, nyáron szabadon is termelnek legalább még egy hektáron. A melegházakban a kinti –10 fok ellenére is izzasztó meleg van, a hőmérő éppen 22 Celsius-fokot mutat. Szorgos női kezek éppen muskátlit palántálnak. Több ezer darabot.
A virágok élete
Virágzik már a primula, a kankalin, a boglárka, a dália, az impatiens és a ciklámen. A legtöbb virág már nyiladozik, azokat hűvösön tartják, hogy kibírják nőnapig. Eközben már nőnek a tavaszi balkonnövények is, a muskátli, a petúnia, az egynyári ágyásnövények. Legtöbb virágot ezekből adnak el április-május környékén. Ezek a hónapok jelentik a csúcsszezont az eladás szempontjából. A következő ciklus a késő nyár, ősz, amikor krizantémokat termelnek és adnak el nagy tételben. Ezt követi a mikulásvirág szezonja, a december, ekkor is nagyon sok virágot értékesítenek. Eladások szempontjából holt szezon a január, február, de ilyenkor is folyamatos munka folyik a tavaszi virágokkal.
Tekintse meg fotógalériánkat! - Fotók: Tofán Levente
Leginkább palántákat vásárolnak, nem magról hajtatnak növényeket. Palántatermesztéssel nem nagyon foglalkoznak, mert a magvetés, palánta-előállítás egy teljesen más technológia. Próbálkoznak új növények piacra dobásával is, például boglárkát 2011 óta kezdtek nagy tételben termeszteni. Most tesztelik a bogláros szellőrózsát, hogy mekkora lesz a kereslet ez iránt, tavasszal fog eldőlni.
Cserepes virág kontra vágott virág
Jó ideje nem foglalkoznak vágottvirág-termesztéssel, mert a holland import teljesen uralja a piacot, így nem kifizetődő ezzel foglalkozni. Itt télen vágott virágot előállítani nem gazdaságos, mert az éghajlat nem kedvez neki. Rendi Ákos megállapítja, hogy a vágott virágok piacát teljesen a melegebb éghajlatokon megtermelt virágok uralják. Az sem elhanyagolható, hogy az egyenlítő menti országokban a munkaerő sokkal olcsóbb. Vannak még itt cégek, amelyek vágott virágot is termesztenek, és egyértelműen úgy vélik, ez már nem lehet gazdaságos. A „holland virág” viszont ma már legenda, mert az ottani cégeknek kihelyezett virágkertészeteik vannak mediterrán országokban. Sokat termelnek helyben is, de a teljes európai piacot nem tudják ellátni. És mivel a köztudatban a holland virág még mindig a legkedveltebb, úgy tesznek, mintha onnan származnának a virágok, pedig legtöbbször egy-egy holland cég Afrikában vagy valamelyik dél-amerikai országban kihelyezett leányvállalata termeli.

A cserepes növények értékesítését viszont az import kevésbé befolyásolja. Nagy előnyünk van például a mikulásvirággal, mivel ez nagyon nehezen szállítható növény, és szereti mindenki minél közelebbről beszerezni. A mikulásvirágot naprakészen saját fűtésű kamionnal akár 24 órán belül is házhoz szállítják rendelésre. Ilyen a muskátli is, nagyon megsínyli a szállítást.
Az itteni virágkertészetnek két nagy erőssége van az importdömpinggel szemben. Igyekeznek is maximálisan „meglovagoni” ezeket a lehetőségeket: az egyik a nehezen szállítható növények kategóriája, a másik a gyors kiszolgálás és a házhoz szállítás. Az importból származó áru esetében a gyorsaságról nem lehet beszélni, mert amíg innen maximum 3 napon belül eljut az áru az ország bármely pontjára, addig egy importszállítmány esetében ez minimum egy hét.
Rendiéket legjobban mégis a nem lojális konkurencia zavarja. Előfordul az is, hogy olyan árban jön dísznövény az áruházakba, amennyiért még a palántát sem lehet megvásárolni. Ugyanakkor feketén is érkeznek növények, mindenféle kísérő dokumentum nélkül.
„Tudatában vagyunk, hogy a vásárló mindig az árakat nézni, ezzel kell nekünk is versenybe szállni. Még a virágok esetében sem működik az, hogy az én virágom illatosabb, pirosabb, tovább tart” – mondja. Nem lehet két növényről úgy beszélni, hogy az enyém szebb vagy tartósabb, mindig a számok döntenek. A legjobb reklám pedig a megszerzett bizalom.
Kliensek, „globalizált kártevők”
„Ha már egyszer elfogadtak valamilyen termékkel, akkor nagy a valószínűsége, hogy egy másik terméket is tőlünk fognak megvásárolni” – vallják Rendiék. Olyan nagy cégekkel állnak kapcsolatban, mint a Dedeman, Baumax, Hornbach, Mr. Bricolage, Metro vagy Mega Image, területileg pedig az egész országot lefedik. A virágok többségét tehát nagyáruházaknak adják el, de kisebb egyéni vásárlókat, virágboltokat is kiszolgálnak.
El nem kelt árut az áruházakból nem fogadnak vissza, bár szinte mindenki próbálkozik ezzel, nemcsak a nyilvánvaló anyagi veszteség miatt, de nagy lenne a fertőzésveszély is. Egy ilyen környezetből visszakerült növény sok fertőzést behoz. És mivel egy nagyáruházban a világ minden pontjáról származó áru megtalálható, nagy a fertőzésveszély. Ez pedig nem hiányzik, mert így is nagyon drágák a növényvédő szerek. Megelőzésképpen minden ismert, potenciális kórokozó ellen kezelik a növényeket. A megvásárolt palántákkal is nagyon sok kártevő érkezik. „Amíg nem importáltunk növényeket, ezelőtt 10-15 évvel, fogalmunk sem volt arról, hogy mennyi kártevő létezik. Ezelőtt tíz évvel egyetlen növényvédő szer segítségével évi három kezeléssel meg lehetett védeni az egész állományt. Ma azonban legalább hetente többfajta növényvédő szert használunk el” – mondja Rendi Ferenc.
Azt, hogy egy bizonyos periódusban mennyit termeljenek, a megelőző évi statisztikák alapján döntik el. Száz százalékban azonban nem lehet előre tudni, mennyi virág fog elkelni, így volt példa arra, hogy nem tudtak mindent eladni, de arra is, hogy kevesebbet termeltek, mint amennyire igény lett volna. Az időjárás is nagyon befolyásolja az eladásokat. A melegházban naptár szerint megtermelt virágokat nem veszik meg, ha például késik a tavasz, elhúzódik a tél. A nagyáruházak esetében ez nem gond, mert a kinti időjárástól függetlenül kiteszik az árut, viszont ilyenkor azok, akik nyitott piacokon árulnak, elnapolják a tavaszi virágok beszerzését.
Apáról fiúra
Rendi Ferenc már fiatalon, egyetemista korában is hobbiból kertészkedett. Akkor volt egy kis virágkertészete a ház körül Kőröspatakon. Fia, a 28 éves Ákos már tudatosan készült arra, hogy a családi vállalkozást átvegye: a budapesti Corvinus Egyetem Kertészettudományi Karán tanult, majd az egyetem befejezése után hazajött, hogy a virágkertészetben dolgozzon. Ákos lánytestvére szintén dísznövény szakon tanul: amikor hazajön, a családi vállalkozásnál fogja kamatoztatni tudását.
(Megjelent a 7határ elődje, a Gazdaélet 4. számában)-