Az EU 2014-2020 programidőszak elveinek hátterében: áttérés az új paradigmára (fenntarthatóság, lokalizáció) Módszerek a megvalósítás hatékonyságának növelésére:
- a KIHF (CLLD) széleskörű alkalmazása; komplex, integrált megközelítésmód segítése (multi- funding, KSK- Közös Stratégiai Keret);
- egy térség - egy stratégia (HVS-Helyi Vidékfejlesztési Stratégia);
- egyszerűsítés (közös szabályok, egyszerűbb költségelszámolás);
(Gelencsér G., Gondolatok a Közösségi Irányítású Helyi Fejlesztés (CLLD) hazai tervezéséhez)
Mi is a CLLD?
„The LEADER approach evolving through time: 20 years of community-led local development (CLLD) in practice”
„A Leader megközelítésmód fejlődése: 20 év CLLD a gyakorlatban”
„Community-led local development (CLLD) as a European movement”
„A CLLD mint európai mozgalom”
Az Európai Unió legsikeresebb vidékfejlesztési kezdeményezése. Több mint egy program: újfajta
vidékfejlesztési szemléletmód.
1. Terület-alapú megközelítés
2. Alulról építkező fejlesztések
3. Helyi akciócsoportok működtetése
4. Integrált, ágazat közi megközelítés
5. Innováció
6. Kapcsolatépítés és együttműködés
7. Decentralizáció
„Helyi válasz a kulcsfontosságú kihívásokra”
„A helyi fejlesztés mint az EU 2014-2020 integrált területfejlesztési politikájának kulcspillére”
„A lokalizált EU2020 – az európai stratégiától a helyi akciókig”
Ki csinálja?
„A CLLD menedzsmentje: feladatmegosztás a hatóságok és a HACS-ok között”
„HACS-ok: a közszféra és a magánszektor szerencsés találkozása (CLLD)”
Hangsúlyos tartalmi irányok (2014-2020)
- Innováció
- Energia és erőforrás hatékonyság
- Klímaváltozáshoz való alkalmazkodás
- Demográfiai változások / aktív, egészséges öregkor
- Szociális vállalkozások (és nem csak„szövetkezetek”)
- Nemzetközi és határmenti együttműködés
Néhány tipikus kiemelt téma
„Előtérben a zöld infrastruktúra: intelligens fejlesztések a vízgazdálkodási innováció területén”
„Nemzetközi együttműködés: a CLLD kulcseszköze”
„Közösségi tevékenység a katasztrófa ellenálló képesség és a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás érdekében (CLLD)”
„Határ menti együttműködés – lehetőség a munkanélküliség megelőzésére és a szakmák, képesítések megszerzésének pénzügyi ösztönzésére”
„Helyi és regionális EU támogatás a megújuló energiatermelésnek. Mit és hogyan csináljunk?”
A kohéziós politika 2014-2020 között
Az Európai Bizottság 2011 októberében elfogadta a 2014 és 2020 közötti kohéziós politikára vonatkozó jogalkotási javaslatokat
2011. december: a DG Regio és a DG Social deklarálta a LEADER módszer átvételét
A közösség által irányított helyi fejlesztésről szóló rendelettervezet (28-31. cikk) (4) a LEADER szemléletmódján alapul, és érinti a Közös Stratégiai Keret minden alapját (Európai Regionális Fejlesztési Alap, Európai Szociális Alap, Európai Mezőgazdasági Vidékfejlesztési Alap Kohéziós Alap, Európai Halászati Alap – együttesen a CSF-alapok) a 2014 és 2020 közötti programidőszakban.
Mi az a CLLD? - Community Led Local Development
A CLLD olyan konkrét eszköz, amely a régiók alatti szinten használható, és helyi szinten egészíti ki az egyéb fejlesztési támogatásokat.
A CLLD képes mozgósítani és bevonni a helyi közösségeket, szervezeteket, hogy azok hozzájáruljanak az Európa 2020 stratégiában kitűzött intelligens, fenntartható és inkluzív fejlődéshez, a területi kohézió támogatásához és a konkrét szakpolitikai célkitűzések teljesüléséhez.
Hogyan értelmezzük?
» konkrét, régió alatti szintű területekre összpontosít; » közösség által irányított, a helyi nyilvánosságot és
a magánszektor társadalmi gazdasági érdekeit képviselő helyi akciócsoportokkal;
» olyan integrált és több szektort felölelő, területspecifikus helyi fejlesztési stratégiákon keresztül valósul meg,
amelyik kialakításukkal figyelembe veszik a helyi igényeket és lehetőségeket; továbbá » a helyi kontextusban innovatív jellemzőket foglal magába, hálózatépítési tevékenységeket valamint értelemszerűen együttműködést is tartalmaz.
A közösség által irányított helyi fejlesztés fő céljai
• a helyi közösségeket ösztönzik az integrált, alulról építkező megközelítések kidolgozására olyan körülmények esetén, amikor strukturális váltást igénylő területi és helyi kihívásokra kell reagálni;
• fejlesztik a közösségi kapacitásokat és ösztönzik az innovációt (beleértve a társadalmi innovációt is), a vállalkozói tevékenységet és a változásra való képességet, ehhez eszközként a közösségek és területek kihasználatlan lehetőségeinek fejlesztését és felfedezését célozza meg;
Mik az újdonságok?
A CSF-alapokból származó támogatások egységesek és összehangoltak lesznek.
Így a kedvezményezettek könnyebben tudnak több alap forrásaira támaszkodó stratégiákat létrehozni, amelyek jobban igazodnak igényeikhez és területi sajátosságaikhoz (például egy vidéki és városi jellegű részeket is tartalmazó terület esetében).
Ezt biztosítja majd az összehangolt kapacitásfejlesztés, a helyi fejlesztési stratégiák kiválasztása, jóváhagyása és finanszírozása, valamint a helyi akciócsoportok működése is.
Fő alap:
A több alap forrásaira támaszkodó stratégiák esetében lehetőség lesz arra, hogy egyetlen alapból (a fő alapból) történjen a helyi fejlesztési stratégia működtetési és szervezeti költségeinek finanszírozása.
Ösztönzők:
a) A kohéziós politika szempontjából, azoknál az operatív programoknál, amelyeknél egy teljes prioritási tengely a közösség által irányított helyi fejlesztésen keresztül valósul meg, az ERFA és/vagy az ESZA részéről biztosított maximális társfinanszírozási arány 10 százalékponttal növekszik.
b) Az EMVA esetében a maximális társfinanszírozási arány a körülményektől függően 80 % és 90 % között lehet a közösség által irányított helyi fejlesztésekre (CLLD) vonatkozóan, míg
c) az EHA esetében a maximális társfinanszírozási arány 75 %.
RURBAN (Vidék-Város)
Az EP kezdeményezése: a térségi kohézió és a versenyképesség erősítésére
A városok az azokat körülvevő vidéki térségek új kapcsolata
Az új kapcsolatrendszer megértése a partnerek részéről, az együttműködés fejlesztésére területi kohézió
Többszintű kormányzás
EU szándék: a városi-vidéki partnerség stimulálása – a tervezési időszakban
KÖVETKEZMÉNYEK
• Megállapítható a helyi szint, a LEADER szemlélet és fejlesztéspolitikai módszer jelentős térnyerése!
• Integrált és több ágazati területen alapuló helyi fejlesztési stratégiák révén valósul meg. „Több HVS-ből”
• A LEADER az EMVA kötelező eleme. Az EMVA társfinaszírozási aránya akár 80-90%-ra is növekedhet.
• A LEADER-módszernek immár 20 éves múltja, tapasztalata van a CLLD-ben
• Vannak CLLD városi példák Írországban (Urban CLLD)
• A LEADER módszernek el kell érni a városi fejlesztési terveket – bármennyire is idegen a gondolat, a kis- és közepes városokban is helyet kell adni a CLLD-nek
A tervezés előtt meggondolandó szempontok
• az „objektív helyi döntés” = a kritériumoknak való megfelelőségi vizsgálat, automatikus rangsorállítás,
• teljes, valódi helyi döntési kompetencia kell (ahogy azt az európai szabályozás is elvárja!)
Elvárások a 2014-2020 HVS-től
- integrált, multiszektorális hatókör;
- magasabb minőség;
- összevethető és mérhető (kiválasztás, monitoring, értékelés);
- SWOT elemzésen és közösségi tervezésen alapul.
- Kell egy HVS tervezési útmutató, ami:
- könnyen követhető és gyakorlati;
- összevethető alapelemzést tesz lehetővé ;
- SMART kategóriákon és célokon alapul;
- segíti a közösségi tervezést.
KÉRDÉSEK ÉS KIHÍVÁSOK
• Megértik-e a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés tervezésivégrehajtási filozófiáját a DÖNTÉSHOZÓK, képesek-e azt támogatni?
• Megértik-e a RÉSZTVEVŐK, hogy a Multi-Fund rendszer milyen lehetőségeket jelent és milyen tevékenységet, intézményrendszert igényel?
• Milyen lehet, milyen lesz a viszony a LEADER, a közösségi szinten irányított helyi fejlesztés (CLLD) és az integrált területi beruházás szervezeti egységei és célrendszerei között?
• Mely tárca fogja irányítani a LEADER, illetve a közösségi szinten irányított CLLD helyi fejlesztés programját? (Hogy alakul a kifizető ügynökségek léte?)
MINDEHHEZ NEMCSAK PÉNZ, HANEM TÜRELEM, SZORGALOM ÉS BIZALOM KELL!
Megjegyzés:
A fenti anyagot a Nógrád megyei, Cserhátalja Vidékfejlesztési Egyesület elnökének Dr. Hajas Pál, előadásának az alapján állitottuk össze. Dr.Hajas Pál az ELARD (Európai LEADER Szövetség) Tanácsának vezetőségének a tagja . Az előadás cime A helyi közösségek által irányított helyi fejlesztés - A leader módszer új szerepben (2014-2020)