2013. augusztus 12., hétfő

Kommandói kisvasút – Pöfögjön a mozdony

2013.08.10. 
Papucs András felvétele

Bár az idei kommandói falunapokon ismét a figyelem középpontjába került a kisvasút, a mímelt vonatrablás a rendezvény egyik színfoltjaként számos nézőt vonzott, attól egyelőre távol állunk, hogy a településen rendszeresen pöfögjön a gő­zös.
A kisvasút ügyét még mindig tulajdonjogi perek bonyolítják, azok befejezéséig maréknyian próbálják menteni a menthetőt, most éppen egy működőképes műhelykocsin dolgoznak, hogy azzal további javításokat végezhessenek, ugyanak­kor elképzeléseik szerint a Tündér­völgyben állítanák ki a fürdőváros két megmaradt, keskeny nyomtávú gőz­mozdonyát.
Mivel nincs javítóműhely, ahol a meglévő gőzmozdonyokat, vasúti kocsikat karbantarthatnánk, készítünk egy hordozható műhelyt – magyarázza lapunknak Papucs András, a Megyei Természet­védelmi, Vidékfejlesztési és Hegyimentő Központ munkatársa. Valójában a Kom­mandón jól ismert drezina vagy sínautó változatát készítik el, mert telik az idő, s a vasúti eszközök, járművek folyamatosan elromlanak, rongálódnak, s amit tudnak, javítani vagy legalább megőrizni próbálnak. A kisvasút frontján egyelőre ennyit lehet tenni, mert amíg nem születik az érintett területek, épületek tulajdonjogára vonatkozó végleges bírósági döntés, más munkálatot nem lehet elvégezni.
A műhelykocsit a sepsiszentgyörgyi Tega autóparkjában készítik a műszaki szakemberek közösen a kovásznai Fábián Miklós mozdonyvezetővel. Az eredeti jármű a hatvanas években gyártott Bucegi teherautó, a megyei tanács egy belényesi katonai alakulattól kapta, ott ugyanis leírták. Összesen négy volt katonai járművet sikerült így szerezniük, azokat mind a kisvasút javára próbálják felhasználni. A mostani drezina lesz az első működőképes, saját vasúti járművük, a teherautót egy korábbi kommandói sínautó alapépítményére szerelik. A műhelykocsi készítését tavasszal kezdték el, reményeik szerint őszre elkészülnek vele. Az áramfejlesztővel, munkapaddal, külső és belső villamossági csatlakozóval felszerelt drezinával Kovásznán végeznek majd további javításokat az ottani vasúti járműveken.
Időközben ugyanis Kovásznán is elkezdték az ott tárolt három személyszállító vagon és két keskeny nyomtávú gőzmozdony állagmegóvását (rozsdátlanítás, festés), ezt a munkát szintén Fábián Miklós végzi. A gőzösök a helybeli mozdonyszínben állnak, de az nem biztonságos, a fémtolvajok már fontos alkatrészeket loptak el a műkincsnek nyilvánított, restaurálásra váró járművekről, ezért miután azokat rendbe teszik, a fürdőváros önkormányzata által rendelkezésükre bocsátott területen állítják ki a Tün­dérvölgyben, s tervezik, hogy a sínautót felhasználva feljavítják majd a tizenhat platókocsit is. Kommandón az egykori vasúti fűtőházban további három gőzmozdonyt őriznek, tavaly kamerás biztonsági rendszert szereltek fel, azóta oda nem ment be senki – mondja Papucs András.
A kisvasút, illetve az azt szolgáló épületek, mozdonyok más járművek az ezredfordulón csődbe ment brassói Brafor fakitermelő vállalathoz tartoztak, a tulajdonviszony rendezését 2006-ban kezdeményezte a megyei tanács, az eljárás azóta is tart, négy perből kettő még mindig folyamatban. Ab­ban szinte mindenki egyetért, hogy a felújított, legalább részben működőképes kisvasút óriási turisztikai vonzerőt jelentene a térségnek, ám egyelőre annyi bizonyos, hogy az ügy érdekében a megyeházának sikerült megvásárolnia három–három keskeny nyomtávú gőz- illetve dízelmozdonyt, míg a sepsiszentgyörgyi önkormányzat egy normál nyomtávú gőzös tulajdonosa lett. Mózes László Háromszék