Emlékszem, a 2000-es években a Gorkij Autógyárat és számos más autógyártó vállalkozást magába foglaló GAZ Csoport rendszeresen küldött sajtóközleményeket a média képviselőinek az év, fél év és negyedév autógyártási adataival. Ez a gyakorlat sajnos már rég a feledés homályába merült. Ahhoz, hogy elképzelésünk legyen a natív autóipar működéséről, valamint arról, hogyan élnek a külföldiek az orosz piacon, külső forrásokhoz kell folyamodnunk.
Ráadásul az elmúlt évek eseményei miatt a GAZ valójában „föld alá került”. A GAZ Csoport honlapja nem létezik, és általában ez a név szinte teljesen eltűnt az információs térből. Eltűnt a Gorkij Autógyár teljes értékű honlapja is - egy nagy autógyártóhoz illő terméklistával és egyéb információs rovatokkal. Most már csak a GAZ vállalati életével foglalkozó weboldal van - társadalmi és kulturális élet, sport, jótékonyság stb. Csak a forgalmazó webhelyén vagy a kereskedőknél tájékozódhat arról, hogy jelenleg mit gyárt a GAZ. Jaj, a jelenlegi viharos idők jele.
A vállalkozások és a Nexts együtt léteznek a késztermék helyén
Nos, az értékesítési statisztikákhoz, amint már megjegyeztem, külső forrásokhoz kell fordulnia. Az Avtoselkhozmash-holding (a Szovjetunió egykori Autóipari és Mezőgazdasági Mérnöki Minisztériuma alapján létrehozott) elemző cég szerint a Gorkij Autógyárnak sikerült megbirkóznia 2022 kihívásaival. 2023-ban minden típusú (könnyű és közepes teherbírású) jármű értékesítése 60 001 darabot tett ki, ami 41%-kal több, mint 2022 azonos időszakában. 2024 első negyedévében a Nyizsnyij Novgorod autógyártó tovább növelte lendületét, és 15 040 autót értékesített, ami 37%-kal több, mint 2023 első negyedévében.
A legérdekesebb dolog a modellek statisztikai elemzése. A GAZ sorozat kiterjedt, mind a könnyű, mind a közepes űrtartalmú járművek tekintetében. A sokféleség közül melyikre van nagyobb kereslet és melyikre kevésbé?
Az eladások nagy része a könnyű haszongépjárművekből származik. 2024 első negyedévében 13 277 darabot adtak el. (egy évvel korábban – 9420 db).
A kereslet vezetője a GAZelle Next. 2024 első 3 hónapjában 7819 autót adtak el (egy évvel korábban – 5491 darabot). Sajnos a statisztika nem ad módosítás szerinti bontást. Teherautók, teljesen fém kisteherautók, kombik, kisbuszok, vázbuszok - mindent ömlesztve. De a klasszikus, 3,5 tonnás bruttó tömegű GAZelle Next mellett 4,6 tonna bruttó tömegű módosításokat is gyártanak.
A legnagyobb GAZelle Next 4,6 tonna össztömeggel (lapozd át a galériát)
A második helyen, bár nagyon nagy késéssel, a GAZ-3302 GAZelle Business teherautó áll - 1803 darab. (egy évvel korábban – 1182 egység). A Business család egyéb módosításainak értékesítése még alacsonyabb: GAZ-3221 busz – 459 darab. (egy évvel korábban – 393 egység); teljesen fém GAZ-2705 furgon – 163 db. (egy évvel korábban – 128 egység).
A klasszikus GAZelle Business a mai napig nagy mennyiségben készül. A képen: egy nagyon ritka 4x4-es módosítás
Ezután kis késéssel a Sable család következik. A legtöbbet eladott teljesen fém furgonok a GAZ-2752 – 1526 darabok. (egy évvel korábban – 1088 egység). Őket a GAZ-2310 teherautó követi - 456 darab. (egy évvel korábban – 415 db) és a GAZ-2217 kisbusz – 282 db. (egy évvel korábban – 305 egység).
A Sobolok jelentős részét ma már összkerékhajtású változatban gyártják
Személyes megfigyelésekből: a Sobolok jelentős részét mára első függő felfüggesztésű összkerékhajtásban gyártják, az „örökzöld” „cipó” modernebb alternatívájaként. Az eredetileg 4x2-es kisbuszként (sőt kisbuszként is elhelyezett) Sobol Barguzin már 4x4-es, valamint teljesen fém furgonos változatban is elérhető.
Egzotikus Sable Barguzin teljesen fém furgonos változatban
A modern NN család kis űrtartalmú járműveit még nem gyártják ilyen nagy mennyiségben. Ráadásul a Sobol NN, amely később debütált, mint a GAZelle NN, már érezhetően megelőzte a régebbi modellt. 2024 első negyedévében 531 darab kelt el. Sable NN (egy évvel korábban – 281 egység). De a GAZelle NN az összes módosítás közül csak 238 darab. (egy évvel korábban – 136 egység).
Sable NN (lapozás a galériában)
Ha úgy gondolja, hogy a kék példány Sable NN, akkor nem az. 2022 végén a GAZelle NN 3,5 tonnás össztömegű, egyetlen hátsó kerekekkel, rövid tengelytávval és alacsony tetővel rendelkező változata gyártásba került.
Szintén az idei vizsgált időszakban egy elektromos autót adtak el, ugyanannyit, mint tavaly (a modell nem szerepel a statisztikában).
A hagyományos elektromos GAZelle NN Nyizsnyij Novgorodban üzemel
Mi a helyzet a közepes teherbírású teherautókkal? Összességében 2024 első 3 hónapjában 1741 ebbe az osztályba tartozó járművet értékesítettek (egy évvel korábban 1534 darabot). Ezek nagyrészt a GAZon Next család teherautói - 8,7 és 10 tonnás össztömeggel összesen 1386 darabot adtak el. (egy évvel korábban – 1261 egység). Mint látható, a növekedés a tavalyi évhez képest csekély – alig 10% alatti.
Egy tipikus GAZon Next 8.7 normál tengelytávval (rövid) és fedélzeti platformmal (görgesse át a galériát)
Más modelleknél nincs bontás. A megmaradt „színfalak mögötti” teherautók Sadko Next, GAZ-3308 és Valdai 8 együttesen 355 darabot tesznek ki. (egy évvel korábban – 273 egység). Tájékoztatásul: 2023 egészére 587 darabot adtak el. Valdai Next/Valdai 8 és 229 db. – GAZ-3308. Nincsenek adatok a tavalyi évről a Sadko Next esetében, ez a modell szerepelt a GAZon Next/Sadko Next általános statisztikájában.
Sadko Next atipikus színezésben
Valdai 8 GAZ-ra szerelt furgonnal
Érdekes módon négy évvel ezelőtt, 2020 májusának elején a GAZ-csoport bejelentette, hogy a kereskedők leállították a régi modellcsalád - a GAZ-3309 és a GAZ-3308 család - teherautók megrendeléseit. Ezeket az autókat eltávolították a GAZ csoport webhelyéről, a kereskedők pedig eladták a maradékot. Az elmúlt években azonban a régi modellcsalád LAWN-jai továbbra is legördültek a futószalagról. Csak a GAZ-3309-et zárták ki a sorból, de a teljes GAZ-3308-as családot – a „Sadko”, a „Countryman” és a „Vepr” sorozatban, bár ezek nem szerepelnek a Gorkij Autógyár forgalmazói honlapján. A régi pázsit csak állami szerződés alapján készül. Korábbi, 2022-ben kiadott GAZ-33081 "Sadko" D-245 motorral, GAZ-33088 "Sadko" YaMZ-534 motorral, GAZ-330811 "Vepr" YaMZ-534 motorral és GAZ- típusengedély. 33086 "Countryman" YaMZ-534 motorral 2024 márciusáig üzemelt. A 3308-as korábbi OTTS lejárta után újabb három évre új OTTS érkezett. Folytatódik tehát a vintage LAWNS gyártása.
A késztermékek telephelyén a „vidékiek” még mindig együtt élnek a modern modellpaletta gyepeivel
"Vepr" - vad egzotika!
Azt hiszem, a legtöbb ember számára már nem újdonság, hogy a közelmúltban elkezdődött a kínai Foton nehéz teherautók összeszerelése Valdai márkanév alatt a GAZ-nál. Jogi szempontból a nagy kapacitású járművek gyártását a Nizhny Novgorod Trucks JSC végzi. Az „újonnan alakult” autógyár tavaly ősszel három járművet jelentett be: egy 18 tonnás össztömegű alvázat, egy 33 tonnás dömpert és egy 45 tonnás traktort 2024-ben a tervek szerint további három teherautó-változat bevezetése – egy 6x4-es teherautó-traktor, egy 8x4-es billenőkocsi és egy háromtengelyes alváz. Egyelőre csak a 4x2-es kerékelrendezésű "Valdai 45" fővonali traktorok összeszerelése folyik. 2024 első negyedévében 21 jármű készült.
Az NGA eleinte nagyszabású összeszereléssel foglalkozik, a jövőben a tervek szerint egy teljes ciklust készítenek, beleértve a hegesztést, festést és összeszerelést, fokozatosan áttérve a hazai alkatrészekre (YMZ motorok és sebességváltók stb.).
"Valdai 45" árucikk
A személyautók hamarosan megjelennek a GAZ statisztikájában. Pontosabban nem egészen a GAZovskaya-ban. A projektet a Gorkij Autógyár létesítményeiben található Személygépkocsi-gyártó JSC hajtja végre, amely korábban Skoda és Volkswagen autók bérgyártását végezte. A személygépkocsi-gyártásban mintegy 2 ezer alkalmazott foglalkoztatását tervezik.
A Volga visszatért
Már az idei év végén a tervek szerint megkezdik a Volga autók összeszerelését kínai járműkészletekből. 2025-ben várhatóan teljes ciklus üzemmódba lép (valószínűleg Kínából szállított sajtolt alkatrészekből a karosszéria hegesztése, festés és összeszerelés történik).
Háromféle személygépkocsi gyártását tervezik: D osztályú szedán (Volga C40), C osztályú crossover (VolgaK30) és D osztályú crossover (Volga K40). Mindhárom modell 188 LE-s benzinmotort használ majd. és 300 Nm forgatónyomatéka 7 sebességes automata sebességváltóval párosul. Az autók intelligens vezetőtámogató rendszerekkel vannak felszerelve, a hazai szolgáltatások pedig az autók multimédiás rendszerébe integrálva. Az alapcsomag tartalmazni fog egy téli csomagot. A kínai Changan autók három Volga modell adományozói lettek. A prototípusaikkal ellentétben azonban a Volgák eredeti hűtőrácsokat kaptak retro Volga stílusban, valamint eredeti lökhárítókat.
A reinkarnálódott Volga debütálására 2024. május 21-én került sor a Nyizsnyij Novgorod vásáron, az orosz kormány tagjai számára rendezett „Ipari Oroszország digitális ipara” (CIPR-2024) konferencia keretében.
Köszönöm a figyelmet! Hálás leszek a csatorna ELŐFIZETÉSÉért , a LIKE-ért és az anyag megosztásáért a barátaiddal!