K-20 kompakt traktor, amelyet a leningrádi Kirov üzemben fejlesztettek ki
===
1991 novemberében egy új független vállalkozás jött létre a híres Kama Autógyárban, Naberezsnye Cselnij városában, kis méretű traktorok gyártására.
Ezt a vállalkozást „KAMAZ-Kamtrak”-nak hívták, és egy kis teljesítményű „K-20” kerekes traktor modellt kellett volna tömegesen gyártani, amelyet Leningrádban, a kirovi üzemben fejlesztettek ki.
A 0,6-os vontatási osztályú K-20 univerzális kompakt traktor integrált elrendezéssel (központi fülkével) és 4x4 összkerékhajtással, minden kormánykerékkel rendelkezett.
A K-20-as traktort is fülke nélkül gyártották, de a biztonsági rúd már ekkor megvolt
===
✔ Meg kell jegyezni, hogy abban az időben a volt Szovjetunió egyetlen kis teljesítményű traktorgyártója a Vladimir Traktorgyár volt, amely Vladimirets T-25 típusú traktorokat gyártott.
És a kis gazdaságoknak, amelyek abban az időben aktívan megjelentek az Orosz Föderációban és a volt Szovjetunió más köztársaságaiban, kis és megbízható traktorra volt szükség nagy mennyiségben.
Ezért a gyártásdiverzifikációs terv szerint 1990 tavaszán a KAMAZ Gyártó Egyesületnél megkezdődött a K-20-as traktorok kísérleti gyártásának előkészítése, amelyhez külön tervezőirodát hoztak létre.
Az egyik első K-20 traktor (1991)
===
Mivel a K-20-as traktor több gyár együttműködésével készült, a Kirov-gyár a sebességváltót és a kormányművet, a Volzsszkij Autógyár (VAZ) a dízelmotorok tervdokumentációit, alkatrészeit, a KAMAZ pedig a motorokat és a hajtótengelyeket gyártotta.
Szintén a hajtótengelyek szállítója a Cseboksary Aggregátumgyár volt, a traktorvázat és a felső szerkezetet (fülke, motorháztető és szárnyak) pedig egymástól függetlenül a Kirovi üzemben és a KAMAZ-ban gyártották.
A K-20 traktor első és hátsó kormányzott kerekekkel rendelkezett, amelyek nagy manőverezhetőséget és manőverezhetőséget biztosítottak
===
Összességében az 5 évre kidolgozott gyártási terv szerint évente 60 ezer K-20 traktort kellett legyártani (a leningrádi és a naberezsnyijjei gyárakban egyenként 30 ezret).
1991-ben a KAMAZ 100 K-20 traktort gyártott, 1992-ben 500 traktort, 1993-ban 5 ezret, és így tovább, 1996-ban összesen 30 ezer traktort.
---
Ezenkívül a KAMAZ 100 ezer VAZ-341 dízelmotor gyártását tervezte évente (1995-ig), beleértve a VAZ személygépkocsikat is.
VAZ-341 dízelmotor
===
Kezdetben a K-20 traktort VAZ-3413 folyadékhűtéses dízelmotorral szerelték fel, amelyet a Volzhsky Automobile Plant tervezői fejlesztettek ki.
Az 1,5 literes VAZ-3413 motor névleges teljesítménye 35 lóerő volt 3000 fordulat / percnél, maximális nyomatéka 109 Nm 2200 fordulat / percnél.
---
Ezt követően a világhírű angol Perkins cég által gyártott importált négyhengeres dízelmotorokat (Perkins-504-2, 49 lóerő) kezdték telepíteni a KAMAZ K-20 traktorokra.
KAMAZ K-20 traktor Perkins motorral
===
Sajnos 1993 áprilisában tűz ütött ki a KAMAZ-nál, amely szinte teljesen tönkretette a motorgyárat.
Ezzel kapcsolatban komoly pénzügyi problémák kezdődtek az autógyárban, és Naberezhnye Chelnyben leállították az ország számára oly szükséges K-20-as kisméretű traktorok gyártását.
Egyébként 1993-ban egy új K-20 traktor körülbelül 5 millió rubelbe került. Ugyanakkor egy kilogramm csirkehús 2 ezer rubelbe került.
KAMAZ K-20 traktor import motorral, jobb oldali nézet