A T-modellt mindenki ismeri, viszont Galamb József, illetve Farkas Jenő zseniális magyar feltalálók nevéhez fűződik még egy jármű kivitelezése
dr MUHI B. Béla

A T-modellt mindenki ismeri, viszont Galamb József, illetve Farkas Jenő zseniális magyar feltalálók nevéhez fűződik még egy jármű kivitelezése, melynek kevesen ismerik történetét, de nyugodtan állítható, hogy ugyanakkora szerepet játszott a gépjárműipar fejlődésében mint a T-modell.
A T-modellt piacra dobása után néhány évvel eredeti rendeltetésétől eltérő célokra is kezdték használni. A találékony farmerek például szántottak vele, a rászerelt szíjtárcsával pedig cséplő- és darálógépeket hajtottak. Innen jött az ötlet Henry Fordnak egy mezőgazdasági munkákra alkalmas jármű kifejlesztésére. Az akkor kapható otromba, hatalmas méretű mezőgazdasági traktorok helyett kisebb, könnyebben kezelhető modellt kívánt megvalósítani.



A traktor nagyszerűsége az egyszerűségében rejlett. Háromsebességes kéziváltót kapott melynek a kivezető tengelye egyből a differenciálműbe nyúlt. Az alváz T alakú volt, melynek szára magában foglalta a váltót, keresztben pedig a differenciál, és a féltengelyek kaptak helyet.
Az első futómű egy csapszegre volt középen felfüggesztve. A kerekek gumi nélküli küllős acélkerekek voltak, hátul óriási karmokkal. Egyszerű, tolórudas kormányszerkezettel, és a hátsó tengelyre ható fékszerkezettel gyártották. Soros, négyhengeres motorral látták el, a végsebessége elérte a 15 km/h-t, ami ezekkel a szerkezeti elemekkel halálközeli élményt biztosított. Eközben a motor elérte a maximális, 220 f/m fordulatszámot.
A hűtésről a nyitott motorház, és egy nagy hűtő gondoskodott. Hajtóanyag a petróleum volt, majd bemelegítésként kurblival lehetett beindítani a járgányt. Az akkor mezőgazdasági gépépítési trendnek (ha lehet ilyenről beszélni akkoriban) megfelelően kényelmetlen, lassú, ugyanakkor elnyűhetetlen, végtelenül egyszerű szerkezetű, könnyen szerelhető, kiváló terepjáró képességű, és a nagy darabszámú gyártás miatt olcsó géphez jutott, aki ilyet vett akkoriban.
Tartósságát mi sem bizonyítja jobban, minthogy a veterán traktor találkozókra érkező Fordson traktorok restaurálás előtt is szinte kivétel nélkül dolgoztak, 70-80 évvel a gyártásuk után.