2021. november 27., szombat

Kevesen tudják de a Porsche is készített traktort amelyet valójában „néptraktornak” tartottak.

https://www.agroinform.hu/gepeszet/oldtimer-porsche-traktor-52728-001?utm_source=https%3A%2F%2Fwww.agroinform.hu%2F&utm_medium=email&utm_campaign=%F0%9F%9A%9C+Porsche+traktor%3B+kamum%C3%A9z%3B+term%C3%A9ny%C3%A1rak&lAnalyticId=1923&lAnalyticU=&lAnalyticL=https%3A%2F%2Fwww.agroinform.hu%2Fgepeszet%2Foldtimer-porsche-traktor-52728-001
2021. november 25., Agroinform.hu
 Ferdinand Porsche, a zseniális mérnök, aki mezőgazdasági gépek esetén is emlékezeteset alkotott.
Egy restaurált Porsche Junior példány – fotó: RoadScholars/Youtube
A népautó, a Volkswagen történetét többé-kevésbé mindenki ismeri. Azt is sokan tudják, hogy a végtelenül alacsony árú, célszerű autót csak nagyon frappáns technikai megoldásokkal lehetett megvalósítani. A tervezés jelentette kihívás kemény munka, rengeteg kísérletezés elé állította a főmérnököt. Ferdinand Porsche végül megtalálta azt a koncepciót, aminek alapjain aztán több millió darab készült a népautóból, azaz a Volkswagen Käfer-ből.
A Porsche traktorok koncepciója nem kevésbé volt zseniális
A feladat itt is az volt, hogy széles rétegeknek elérhető áron készítsenek a német gazdaságok motorizálására alkalmas traktorokat. A gépeknek egyszerűnek, strapabírónak és jól karbantarthatónak kellett lennie. Alkalmasnak a változatos feladatok ellátására.
Eredetileg kéthengeres dízelmotorral tervezték a traktorokat szerelni. Végül ennél sokkal frappánsabb megoldás született: kifejlesztettek egy léghűtéses dízelmotort, ami az összekapcsolható hengerfejeknek köszönhetően könnyedén gyártható volt egy-, két-, három-, vagy négyhengeres változatban is. Így gyakorlatilag létrejött egy olyan motorcsalád, ami különösebb további fejlesztések nélkül alkalmas volt a különféle majdani típusokat kiszolgálni a szükséges erőforrásokkal.
A Volks-Schleppernek, azaz a néptraktornak hidraulikus tengelykapcsoló dolgozott az erőátvitelében. A kerekekhez a hajtást portáltengelyen keresztül továbbította, így a hasmagassága egészen nagy lehetett, alkalmassá téve a bakhátas utakon való akadálytalan mozgásra.
Az ötlet és a fejlesztés kezdete a 30-as évekre tehető
A történelem fordulatai miatt azonban a gyártás beindítása egészen 1956-ig váratott magára. Az ekkor még mindig korszerű technika, a Mannesmann AG majd 2,5 millió márkás tőkeinjekciójának köszönhetően kerülhetett végre gyártószalagra, ahonnan nemcsak a környező országokba, hanem az USA-ba és Kanadába is jutott a traktorokból a gyártás 1963-as végleges leállításáig.
Az ötlet az 1930-as évektől kész volt, de a gyártás csak 1956-ban indult el Porsche Junior dízelmotorral – fotó: RoadScholars/Youtube
Ezután az Iseki licenszvásárlása nyomán japánban még tovább élhettek az eredetileg a német gazdaságoknak szánt ötletek, de Friedrichshafenben már nem gördült le több kárminpiros Porsche-Diesel a gyártósorokról.
A Porsche veterán és youngtimer autóinak ára az elmúlt 10 évben az egekbe szököt
A tehetős távol-keleti vevők megjelenésével a piacon, a patinás európai sportautó-márkák gyártmányainak ára hihetetlen magasságokba szökött. Elmondhatjuk, hogy gyakorlatilag bármit, amire Porsche márkajelzés került, felvásároltak.
A Porsche traktorok ára sokáig tartotta magát, de mára láthatóan megindult az érdeklődés a mezőgazdasági géptörténet szerelmeseinek körein kívülről is ezek iránt. Jól néz ki a Porsche sportautó-gyűjtemény mellett a garázsban egy-két traktor is. A szebb darabok már most is egyre magasabb árakon mennek, de még mindig jó befektetésnek tűnik egy Porsche traktor.
A szebben restaurált példányok ára így is kezd hihetetlen magasságokba szökni, de az általános árszínvonal is láthatóan napról-napra emelkedik. Az egyszerű néptraktorból így hamarosan exkluzív luxuscikk lesz.