2015. január 07.FM
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) által földrajzi jelzés nélküli borokra vonatkozó - miniszteri rendelettel bevezetett - ellenőrző jegy kapcsán az elmúlt egy hónap tapasztalatai alapján látható, hogy az intézkedés látványos eredményeket hozott.Az ellenőrző jegy bevezetését a kialakult borpiaci viszonyok tették szükségessé, amelynek rendezése érdekében a Földművelésügyi Minisztérium és a HNT szorosan együttműködik. Azért vált szükségessé a kategória borait fokozottan ellenőrizni, mert a földrajzi jelzés nélkül piacra kerülő, nagyon alacsony árú (és olykor minőségű) borok minőségével kapcsolatban a fogyasztók bizalma megrendült. Joggal lehetett tartani attól, hogy a lefelé elindult árspirál tovább ronthatja a minőséget, magával hordozva ezzel a visszaélések kockázatát.
Az intézkedés hatását az érintettek is kedvezőnek ítélik meg. Az ellenőrző jegy első alkalmazása óta 1 396 742 liter borra érkezett alkalmazási igény, 29 tételben. Eddig összesen 565 378 db ellenőrző jegyet adott ki a HNT, míg további 5792 db jegy kiadása jelenleg folyamatban van. A HNT munkatársai a „C” típusú származási bizonyítványok adatai alapján – a jogszabályban előírtak szerint - folyamatosan figyelik valamennyi tételt. Kiskereskedelmi, jegyzőkönyvezett ellenőrzés nem történt, az ellenőrzési díj megkerülésére irányuló szándékot nem tapasztaltak. A "C" típusú származási igazolást igénylőkkel folyamatos a kommunikáció, az együttműködést a kölcsönös segítő szándék jellemzi, konkrét negatív visszajelzések az alkalmazhatóság tekintetében nem voltak. Az ellenőrző jegy optimális méretével, a ragasztóanyag erősségével (jó tapadás vs. lemoshatóság a többutas palackoknál) kapcsolatban a jövőbeni változtatásokról zajlanak az egyeztetések.
A HNT minden olyan bortétel esetén, amely kizárólag magyar szőlőből készül és az ellenőrzőjegyet megváltották utána, fejlesztési hozzájárulást ad, amelynek összege 22 Ft/ liter. A nem Magyarországon forgalomba hozott tételek után az ellenőrzőjegy megfizetett összege teljes mértékben visszajár, így a magyar borok versenyképessége nem romlik az exportpiacainkon. A befolyt összeget a HNT promóciós tevékenységre használja fel, amely segítséget jelent a minőség javításában, fejlesztések finanszírozásában.
(FM Sajtóiroda)